

ЕНЕРДЖИ РЕВЮ
l
брой 2/2015
47
иновации
Китайска авиокомпания осъществи първия в азиатс-
ката страна търговски полет със самолет, захранван
с биогориво. За полета на самолета на Hainan Airlines от
Шанхай до Пекин е използвано биогориво, доставено от
китайската национална компания за авиогориво и енер-
гийния гигант Sinopec. Sinopec разработва иновативни
технологии в областта на енергоносителите за по-
екологични и нискоемисионни транспорт и индустрия.
Самолетът, модел Боинг 737, е захранен със смес от
конвенционално самолетно гориво и биогориво, произве-
дено от отпадъчна мазнина от голям ресторант в Ки-
тай, в съотношение 1:1. През 2014 г. компанията Боинг
обяви сътрудничеството си с Търговската въздухопла-
вателна корпорация в Китай с цел разработката на еко-
логично авиогориво. Боинг работи по сходен проект и с
научноизследователски институт към Китайската ака-
демия на науките.
Проектът е част от кампанията на китайското
правителство, насърчаваща екологични практики за ус-
тойчиво развитие. Съвсем наскоро в страната ще бъде
пуснат в експлоатация и първият в света трамвай с во-
Учени разработиха екологична и икономически изгод-
на соларна охлаждаща система за съхранение на вода и
хранителни продукти. Системата използва слънчева
енергия и може да поддържа температура от 9 °C в
продължение на три месеца. Технологията е разработ-
ка на Сузана Елвия Толедо Флорес от научния институт
към университета Meritorious University of Puebla (BUAP)
в Мексико. Простата и ефективна охладителна систе-
ма се състои от няколко компонента: слънчев колектор,
адсорбентна подложка, кондензатор и изпарител. Сис-
темата използва минерала зеолит за адсорбент, вода
и метанол като охладителен агент. Принципът й на дей-
ствие се състои в термодинамичен цикъл адсорбция-
десорбция. По време на слънцегреене соларната радиа-
ция загрява зеолита, който, от своя страна, повишава
налягането на метанола и го кондензира. Кондензатът
на охлаждащия агент се съхранява в резервоар, свързан
с изпарителя. През нощта температурата на адсорбен-
та спада, както и налягането на охладителя, което кара
метанолът отново да се изпарява, докато адсорбентът
се охлажда, поддържайки ниска температурата в кон-
тейнера на охладителя.
Към момента технологията е на фаза напълно функ-
циониращ прототип, който наскоро бе официално пред-
ставен на международния Конгрес за соларна енергия в
дородни горивни клетки. С едно водородно зареждане,
което отнема само три минути, трамваят може да
измине 100 километра при средна скорост 70 км/ч. Сред-
ната дължина на една трамвайна линия в Китай е 15 км.
Това означава, че с едно зареждане водородният трам-
вай ще прави три курса (отиване и връщане) по линия-
та.
Германия. Следващото предизвикателство пред разра-
ботчиците е подобряване на технологията така, че си-
стемата да охлажда до 5 °C. „Тази евтина и екологична
разработка не само ще помогне на жителите на реги-
они с ограничен достъп до електропреносни мрежи да
съхраняват хранителни продукти и медикаменти, но и
да се възползват от възможностите на технологията
за климатизация на въздуха“, твърдят създателите на
изобретението.
Китайска компания осъществи
първия търговски полет с биогориво
Соларна система охлажда вода
и хранителни продукти