

ЕНЕРДЖИ РЕВЮ
l
брой 3/2015
11
интервю
Ще могат ли отделните домакинства да се възпол-
зват от тази търговия?
Първото ограничение за това участие произтича от
размера на един бял сертификат, който в проекта е
фиксиран на 1 тне (тон нефтен еквивалент) първична
енергия или 0,5 тне в крайна енергия. Това енергийно
спестяване може да бъде постигнато при саниране на
едно жилище с РЗП 100 кв. м, което потребява за ото-
пление около 1,5 тне годишно и при което след сани-
рането енергийното потребление е намалено с 30%.
Второто ограничение за прилагане на механизма при
еднофамилните жилища произтича от относително ви-
соките разходи за енергийно сертифициране, с които
трябва да се оценят и докажат постигнатите спес-
тявания. Следователно едно домакинство може да се
сдобие с един бял сертификат, но не може да извлече
значима полза от търговията с него. Механизмът ТБС
е насочен по-скоро към големите потребители на енер-
гия, включително към жилищните асоциации.
Как ще бъдат доказвани енергийните спестява-
ния? Ще се издават ли бели сертификати за реа-
лизирани и доказани в минали периоди спестява-
ния?
Енергийните спестявания ще бъдат доказвани от
фирмите за обследване за енергийна ефективност, ко-
ито съществуват у нас от 2005 г. Те се регистрират
в АУЕР в два специализирани регистъра, съответно за
сгради и промишлени системи. Въз основа на резулта-
тите от проведените одити АУЕР ще издава бели сер-
тификати, чийто брой ще съответства на реализира-
ните спестявания.
Европейското и националното законодателство до-
пуска осчетоводяване на енергийни спестявания от т.
нар. „стари“ мерки. Изискването е тези мерки да са
действащи към момента на определяне на енергийните
спестявания оттях. Например, ако една мярка е изпълне-
на преди две години и ще произвежда енергийни спестя-
вания през следващите осем години, за енергийните спе-
стявания през целия срок на действие на мярката (10
г.) могат да бъдат издадени съответният брой бели сер-
тификати, които могат да бъдат търгувани до 5 г. след
датата на издаването им.
По какво се различават белите сертификати от
останалите финансови механизми в областта на
енергийните спестявания? В кои други страни от
ЕС и по света функционира такъв механизъм и
какви са отчетените досега резултати?
Финансовият механизъм ТБС е саморегулиращ се.
Може да съществува без финансова помощ от държа-
вата. Използва финансови и организационни ресурси,
притежавани от различни субекти, опериращи на енер-
гийния пазар. В момента около 17 страни членки на ЕС
имат въведен или възнамеряват да въведат подобен фи-
нансов механизъм. В проекта са анализирани действа-
щи механизми в Италия, Франция, Великобритания,
Дания, Белгия, САЩ, Австралия. В оценките, които са
направени от ЕК през 2013 г. за напредъка по енергий-
на ефективност, се констатира, че въвеждането на
схемите за задължения за енергийна ефективност,
включително на схемите за бели сертификати, са
довели до по-големи спестявания от очакваните при
по-ниски разходи от предвидените.
Какви са икономическите и екологичните аспекти
на очакваните ползи за бизнеса и индустрията от
въвеждането на механизма?
Трудно да бъдат описани всички положителни въздей-
ствия на въвеждането на предложения финансов меха-
низъм, тъй като той е много силен инструмент за по-
вишаване на енергийната ефективност на цялата ико-
номика и следователно въздействието му ще бъде ши-
рокоспектърно. Сред по-специфичните от тях са: под-
готовка на търговците с енергия за новата им роля на
енергийния пазар; запазване на пазарните позиции на
търговците с енергия и подобряване на възможности-
те да запазят клиентите си; намаляване на цените на
мерките за енергийни спестявания вследствие на раз-
ширяване на конкуренцията на пазара на енергийни ус-
луги, предизвикано от навлизането на търговците с
енергия в него; превръщане на енергийната ефектив-
ност от фактор за повишаване на конкурентоспособ-
ността в значим социален фактор.
Всички инвестиции в проекти или отделни мерки за
енергийни спестявания трябва да бъдат икономически
ефективни и да се изплащат чрез цената на спестена-
та енергия без да се разчита на допълнителни приходи
от продажба на бели сертификати.
За какви мерки за повишаване на енергийната ефек-
тивност в индустрията могат да бъдат издава-
ни бели сертификати? Какво по-конкретно тряб-
ва да знаят предприятията във връзка с тази
възможност?
Всички мерки за енергийно спестяване в индустрия-
та са допустими за издаване на бели сертификати. Най-
същественото ограничение се състои в това, че енер-
гийното спестяване трябва да бъде в обект на крайния
потребител на енергия, който закупува енергия за соб-
ствени нужди. Това изискване изключва енергийния сек-
тор, включително процесите на производство и пренос
на енергия. Най-ефективните мерки за енергийни спес-
тявания се предписват в докладите от енергийните
обследвания.
В съответствие с нашето законодателство енер-
гийните обследвания на предприятия с годишно по-
требление над 3000 MWh са задължителни. Преобла-
даващата част от тези предприятия имат повече от
едно обследване и в изготвените от одиторите док-
лади има информация за икономически ефективните
мерки за енергийни спестявания, които следва да
бъдат изпълнени. След изпълнението на тези мерки
се провежда нов одит. От него собствениците на
предприятия получават оценка на ефекта от изпълне-
ните мерки и могат да се снабдят с необходимите
документи за издаване на бели сертификати, с които
могат да търгуват.