Енерджи ревю бр. 3/2022

www.energy-review.bg ЦЕНА 6.00 ЛВ. ® ISSN: 1314-0671 ИЗБОР НА ЕЛЕКТРОМОТОРИ ЗА КОНВЕЙЕРИ БАТЕРИИ ЗА СЪХРАНЕНИЕ НА ВЪЗОБНОВЯЕМА ЕНЕРГИЯ ПРИЛОЖЕНИЯ НА ТЕРМОПОМПИТЕ В ПРОМИШЛЕНОСТТА ИНСПЕКЦИЯ НА СЪОРЪЖЕНИЯ С ДРОНОВЕ В НЕФТЕНАТА И ГАЗОВАТА ИНДУСТРИЯ КАК СЕ ПОЧИСТВАТ СОЛАРНИ ПАНЕЛИ БЕЗ ВОДА? БРОЙ 3, МАЙ 2022

ЕНЕРДЖИ РЕВЮ l брой 3/2022 1 в броя www.energy-review.bg ® май 2022 www.energy-review.bg администрация и финанси Таня Терзиева % (02) 818 3858 0888 335 881 tanya@tllmedia.bg 1612 София, бул. "Акад. Иван Ев. Гешов" 104, офис 9 тел.: (02) 818 3838 факс: (02) 818 3800 office@tllmedia.bg www.tllmedia.bg отговорен редактор Диляна Йорданова % (02) 818 3823 d.yordanova@tllmedia.bg редактори editors@tllmedia.bg Христина Вутева % (02) 818 3822 h.vuteva@tllmedia.bg компютърендизайн prepress@tllmedia.bg Теодора Бахарова Петя Гарванова Гергана Николова %(02) 818 3830 маркетинг и разпространение abonament@tllmedia.bg Мирена Русева m.russeva@tllmedia.bg %(02)8183812 0889717562 ® ® ISSN: 1314-0671 издава Ти Ел Ел Медиа ООД Теодора Иванова %(02) 8183818 dora@tllmedia.bg Любен Георгиев %(02) 818 3808 lubo@tllmedia.bg Действителните собственици на Ти Ел Ел Медиа ООД са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев Ти Ел Ел Медиа ООД © Всички права запазени. Всички права върху графичното оформление и дизайн, статиите и използваните изображения, текстове и снимки, публикувани в изданието са обект на закрила по действащия Закон за авторското право и сродните му права. Нерегламентираното и ненадлежно документирано използване нарушава законите и правата на авторите им. Издателят не носи отговорност за съдържанието на публикуваните реклами, рекламни карета, рекламни публикации, фирмени и платени статии. Правата на всички споменати търговски марки, регистрирани търговски марки, запазени марки и т.н. принадлежат на съответните им собственици. рекламeнотдел Петя Найденова Мариета Кръстева Анна Николова Мирена Русева Гергана Николова Елена Димитрова reklama@tllmedia.bg % (02) 818 3810 0888 414 831 % (02) 818 3820 0888 956 150 % (02) 818 3811 0887 306 841 % (02) 818 3812 0889 717 562 % (02) 818 3813 0888 395 928 % (02) 818 3843 0888 335 882 2 Накратко 6 Избор на електромотори за конвейери 10Мениджмънт на фотоволтаични централи 13Батерии за съхранение на възобновяема енергия 17Приложения на термопомпите в промишлеността 22Инспекция на съоръжения с дронове в нефтената и газовата индустрия 24Как се почистват соларни панели без вода?

2 брой 3/2022 l ЕНЕРДЖИ РЕВЮ накратко ВЕИ с внушителен дял от новоинсталираните енергийни мощности през 2021 г. Международната агенция по възобновяема енергия (IRENA) публикува нови данни, според които секторът на възобновяемата енергия продължава да расте и да набира скорост въпреки несигурността в глобален план. През 2021 г. делът на новите ВЕИ мощности достига рекордните 81% от всички новоинсталирани мощности в световен мащаб. До края на миналата година те се увеличават с 9,1% до 3064 GW. Въпреки че водните електроцентрали са с най-голям общ дял от 1230 GW, соларната и вятърната енергия продължават да доминират сред новоинсталираните мощности с общ дял от 88% през 2021 г. Соларните централи водят с ръст от 19%, следвани от вятърните централи с 13%. „Този постоянен прогрес е поредното свидетелство за стабилността на ВЕИ. Силното представяне на сектора през последната година предлага повече възможности за страните да се възползват от множеството социално-икономически ползи от използването на ВЕИ“, коментира генералният директор на IRENA Франческо Ла Камера. С цел да се постигнат климатичните цели, ВЕИ секторът трябва да расте по-бързо от търсенето на енергия. Много страни обаче все още не са достигнали този етап въпреки значителното увеличение на използването на ВЕИ за производство на електроенергия. През 2021 г. 60% от новите мощности са инсталирани в Азия – общо 1,46 TW. Китай е с най-голям дял от тях, възлизащ на 121 GW. Европа и Северна Америка, начело със САЩ, заемат съответно второ и трето място, като Старият континент добавя 39 GW, а Северна Америка – 38 GW. Завършиха хидротестовете по цялото трасе на газовия интерконектор с Гърция Цялото трасе на газопровода IGB и всичките осем кранови възела вече са успешно хидротествани, съобщиха от проектната компания ICGB, отговаряща за изпълнението на газовия интерконектор Гърция – България. Хидротестът, известен още като хидростатично изпитване, е метод за проверка на целостта на газопровода след неговото изграждане. Тестът се прилага поетапно по цялата дължина на съоръжението и включва запълване на сегментите на газопровода с вода под налягане – по-високо, отколкото природният газ някога би достигнал. Този метод позволява на проектната компания да потвърди безопасното работно налягане на газопровода и да гарантира, че изграденото съоръжение е структурно здраво, верифицирайки качеството му. „Финализирането на този процес е основна стъпка към завършването на интерконектора и към неговото въвеждане в търговска експлоатация. Проектът IGB е стратегически и все по-важен не само за двете държави, които го осъществяват, но и за целия регион, така че разчитаме строителят да изпълни ангажиментите си възможно най-бързо, за да може съответните институции да задействат всички необходими административни процедури за въвеждане в експлоатация“, заявиха изпълнителните директори на ICGB Теодора Георгиева и Константинос Караянакос. Двамата инспектираха на терен изпълнението на текущите строителни дейности както в България, така и в Гърция, за да оценят напредъка на строителната фирма по завършване на проекта.

ЕНЕРДЖИ РЕВЮ l брой 3/2022 3

4 брой 3/2022 l ЕНЕРДЖИ РЕВЮ накратко Награда за принос към водородната индустрия ще бъде връчена за първи път на Хановерски панаир 2022 Deutsche Messe и Германската асоциация за водород и горивни клетки (DWV) обявиха нова награда, с която ще бъдат отличени компании с проекти със сериозен принос към развитието на водородната икономика. Наградата H2Eco ще бъде връчена за първи път на тазгодишния Хановерски панаир, който ще се състои от 30 май до 2 юни. Водещите критерии при избор на победителя ще бъдат икономическата реализуемост на проекта, техническата иновация и предприемаческата инициатива наред с принос към опазването на климата. Иновативните проекти в областта на промишленото производство на водород ще допринесат за развитието на пазара на зелен водород и ще вдъхновят индустрията, смятат от Deutsche Messe. Наградата ще бъда връчена на официална церемония на 31 май 2022 г. „С тази нова награда отдаваме дължимото на водородната икономика. Години наред Хановерският панаир предоставя най-голямата европейска платформа за водородната индустрия и производството на горивни клетки. В изложбата Водород + Горивни клетки над 200 компании показват как използването на водород, получен от възобновяеми източници, прави възможно устойчивото електроснабдяване“, коментира д-р Йохен Кьоклер, изпълнителен директор на Deutsche Messe. МЕ си сътрудничи с австрийската федерална провинция Бургенланд в областта на климатичната неутралност Министерството на енергетиката (МЕ) ще си сътрудничи с австрийската федерална провинция Бургенланд в областта на климатичната неутралност и възобновяемата енергия. Това е регламентирано в Декларация за намерение, подписана от двете страни – губернатора на федералната провинция Ханс Петер Доскозил и министъра на енергетиката Александър Николов. За целите на сътрудничеството до 30 юни т. г. ще бъде създадена работна група на експертно равнище, в която партньорите ще номинират специалисти в областите климатична неутралност, фотоволтаици, вятърна енергия и електрическа мобилност. „Изискванията за климатична неутралност, които поставя пред нас европейската Зелена сделка, са сериозно предизвикателство в нашата работа. В контекста на настоящата ситуация страната ни е поставена пред безусловната необходимост да гарантира своята енергийна сигурност с устойчиви и конкурентни решения. Уверен съм, че в този процес възобновяемите източници имат своето запазено място, а опитът на провинция Бургенланд при използването им е безценен“, коментира министърът на енергетиката Александър Николов. В Русе монтираха нови бързи зарядни станции за електробусите на градския транспорт Новите електробуси в Русе вече ще ползват бързи зарядни станции. Те ще позволят зареждането на 1% от батерията на високотехнологичните превозни средства за 1 минута, съобщават от общинската администрация в Русе. Потреблението на електроенергия на един електробус е около 0,8 kW/km, което при батерия с капацитет 172 kWh и правилен мениджмънт на графика на автобуса би могло да осигури двусменен режим на работа. От Общински транспорт Русе обясняват, че това е потреблението без включено охлаждане или отопление на електробуса, а то е значителен консуматор, но надеждите са с бързите зарядни станции да се компенсира допълнителната консумация на климатиците. Бързите зарядни станции са поставени на техните постоянни места на крайни спирки на тролейбусната мрежа в града. Общински транспорт Русе до момента е закупила 20 електробуса, 4 бързи и 20 бавни зарядни станции със средства по Оперативна програма „Околна среда“. Последните бяха инсталирани в депото на дружеството като временно решение, но със завършването на новия трафопост през февруари 2023 г. те ще бъдат инсталирани за постоянно в новото депо. Световното търсене на батерии ще скочи значително до 2030 г. Енергийният преход и стремежът към декарбонизация ще доведат до значително увеличение в търсенето на батерии в световен мащаб, като то може да достигне 9 TWh годишно до 2030 г., сочи анализ на консултантската компания Rystad Energy. Световното търсене на батерии през 2021 г. възлиза на 580 GWh – двойно повече в сравнение с 2020 г. Доставките все още го удовлетворяват, но това е на път да се промени през следващите няколко години, тъй като гладът за батерийни технологии за автомобили и стационарни системи за съхранение на енергия значително нараства, напрягайки снабдителните вериги, коментира Rystad Energy. Очаква се търсенето да бъде в унисон със сценария за глобално затопляне от 1,6°C и необходимите промени в енергийните системи. То също така няма да бъде ограничено от евентуални проблеми със снабдителните вериги. По отношение на компонентите литиево-йонните батерии ще доминират пазара през това десетилетие, докато търсене на натриево-йонни батерии ще възникне през 2030 г. Пътническите електромобили ще имат най-голям принос за бъдещия ръст при батериите с дял от около 55% от общото търсене в края на това десетилетие. Търсенето на този тип батерии се очаква да достигне 4,9 TWh през 2030 г. – увеличение 13 пъти повече в сравнение с общо взето малкия общ капацитет от 373 GWh през 2021 г.

ЕНЕРДЖИ РЕВЮ l брой 3/2022 5

6 брой 3/2022 l ЕНЕРДЖИ РЕВЮ електроенергетика Конвейерите намират приложение практически във всички отрасли на модерната индустрия Процесът по избор на електромотор за даден транспортен механизъм започва с подробен анализ на изискванията на приложението Сред приоритетните цели е да се осигурят достатъчна мощност и скорост на системата, наред с оптимална надеждност, ефективност и възможности за адаптивно управление ъм конвейерите и транспортните механизми в динамичните съвременни производства се поставят все по-високи изисквания за надеждност и ефективност, наред с нарастващото търсене на технологични решения за интелигентно управление на такива системи. Какви възможности в тази посока предлагат електромоторите от ново поколение и на кои фактори да обърнем внимание при избора на специфичен модел за интегриране в индустриален конвейер – ще разгледаме в настоящата статия. Особености на съвременните приложения Конвейерите намират приложение практически във всички отрасли на модерната индустрия. Различни по размери, функционални особености и конструкция механизми се използват за транспортирането на самостоятелни обекти, пакетирани групи продукти, складови единици и насипни материали през всичИзбор на електромотори за конвейери ки необходими работни станции. Един от основните въпроси при проектирането на конвейерна система за дадено промишлено съоръжение, която изисква придвижването на големи количества суровини, компоненти или готови изделия, е какъв електромотор да бъде заложен в линията. Сред приоритетните цели е да се осигурят достатъчна мощност и скорост на системата, наред с оптимална енергийна ефективност и възможности за адаптивно управление. Традиционно процесът по избор на електродвигател започва с подробен анализ на изискванията на приложението, включително типа на транспортираните материали или обекти, тяхното осреднено тегло, а също и условията на средата, в която транспортният механизъм ще бъде експлоатиран. На база тези изчисления се изготвя профил с технически спецификации, които избраният модел трябва да покрива. За системи, движещи се с постоянна скорост, променливотоковите (AC) двигатели и мотор-редукторите се налагат като предпочитано решение, докато за високоскоростни транспортни ленти или такива с К

ЕНЕРДЖИ РЕВЮ l брой 3/2022 7 електроенергетика необходимост от управление на скоростта/посоката и максимален въртящ момент на малко пространство (независимо от натоварването) често се използват и безколекторни постояннотокови двигатели. За приложения, изискващи прецизно позициониране, стъпковите и сервомоторите са идеален избор. Редица системни решения в съвременните производства се отличават с необходимост от свързване на мотора към контролер от по-високо ниво, PLC или човеко-машинен интерфейс. За такива случаи са подходящи електромоторите с функции за мрежова свързаност и улеснено управление посредством входно-изходни модули или RS-485/Modbus (RTU) връзка например. Променливотоковите двигатели отлично отговарят на изискванията на промишлени транспортьори, които се движат с постоянна скорост в една посока. За системи, при които товарът трябва да бъде задържан на място или движението е във вертикално направление, приоритетно се избират AC двигатели с опция за активиране на електромагнитна спирачка при изключване. За стандартни спирачни изисквания променливотоковите модели с функции за управление на скоростта също са подходящ вариант. В цехове от хранително-вкусовата промишленост или други отрасли, където се налага почистване на оборудването с водна струя или работата му в контакт с влажни среди, се избират модели в специално или хигиенно изпълнение, например с клас на защита IP67 или по-висок. Синхронните електродвигатели са подходящи за транспортни ленти, при които движението е постоянно и еднопосочно с фиксирана скорост, независимо от въртящия момент. Нискоскоростните варианти са отлично решение и за механизми, при които са характерни често спиране, стартиране и обръщане на посоката на придвижване. Промени в скоростта на електромотора е възможно да бъдат правени посредством комбинирането му с контролна верига. Така конвейерът може лесно да превключва между различни режими на работа с висока или ниска скорост, както и да отговаря на команди за произволно регулиране на скоростта. IoT базираните компоненти за задвижващи системи от ново поколение с интегрирани сензори за температура, влажност, вибрации и други променливи правят възможно интелигентното управление на двигателя и усъвършенствани функции като прогнозен мониторинг и превантивна диагностика на повреди. Стъпковите мотори се отличават с това, че са способни да генерират висок въртящ момент при ниски скорости, като същевременно минимизират вибрациите. Те са оптимални за сценарии, изискващи бързо позициониране в рамките на кратък ход на системата. Двигателите от тази категория са лесни за управление и осигуряват плавна работа дори при големи инерционни натоварвания и едрогабаритни лентови механизми. Сервомоторите са идеални за позициониране на дълги разстояния, използвайки плоска характеристика на въртящия момент в диапазона от ниски до високи скорости.

8 брой 3/2022 l ЕНЕРДЖИ РЕВЮ електроенергетика Основни съображения при избор Подходящият тип двигател за всяка система се избира основно в зависимост от размера на конвейера, както и от транспортния капацитет на системата. Задължително е да се вземат предвид и фактори като скорост на предавателния механизъм, наклон на транспортната лента, време за работа, условия на средата, специфичен коефициент на запас на редуктора и т. н. Освен върху експлоатационните характеристики, тези специфики влияят и върху големината на необходимата инвестиция. Важни стъпки от анализа на приложението при избор на електродвигател за транспортна система са изчисленията във връзка с очакваното натоварване, предавателното съотношение на лентата, въртящия момент на мотора и неговата мощност. Те позволяват да се предвиди подходящ капацитет на двигателя, като същевременно се гарантира достатъчна товароносимост, без да се консумира твърде много енергия в процеса. Препоръчително е, особено при големите по мощност и габарити модели, електромоторът да се свърже със съединител, за да се инициира достатъчен въртящ момент и гладък, плавен ход на системата. При избора на решение за конкретно приложение е от ключово значение да се отчете дали транспортьорът ще работи в условия на влага, запрашаване, в контакт с вода, отпадъчни материали или във взривоопасна среда. За такива сценарии електромоторите в стандартно изпълнение не са достатъчно надеждни, като се препоръчва закупуване на двигател в специално изпълнение със съответния клас на защита. В допълнение, транспортните ленти и техните компоненти трябва да бъдат позиционирани в подходящо положение, така че да не се компрометира способността за разсейване на топлината на двигателя. Изборът на електромотор за транспортиране на компактни обекти, складови единици и насипни материали съществено се различава. Различни потоци от единични изделия, компоненти, продукти и товари се придвижват в производствените и преработвателните отрасли, например в хранително-вкусовата промишленост и опаковъчната индустрия, в складове, логистични и дистрибуционни центрове, а също и в транспортни хъбове като летища и т. н. Наред с преместването им между различни точки в пространството, конвейерните ленти често се налага да позиционират и сортират съответните обекти. От значение са не само оптималната скорост и надеждност, но и ефективното им и точно обработване. Най-общо, изборът на решение се свежда до анализ на описаните погоре ключови фактори наред с особеностите на конкретната локация, в която ще работи транспортната лента, както и съобразяване на останалите компоненти на системата с планирания електромотор. Някои механизми с прекъснати работни цикли за леки и средни натоварвания се конструират с по-малки по размери и олекотени компоненти, докато големите индустриални транспортьори за тежък режим на работа, непрекъснат работен цикъл или агресивни среди най-често включват части, които са по-обемни, плътни, усилени и устойчиви. За транспортирането на суровини и насипни материали като пясък, чакъл, камъни, въглища, минерали, цимент, сол, захар, зърно, брашно и други се използват конвейери със специална конструкция, които типично са предназначени за по-големи натоварвания и тежки работни условия. Сред основните приложения на такива системи са минната и стоманодобивната промишленост, ХВП, циментовата и строителната индустрия, енергетиката и т. н. Освен на високи натоварвания при придвижването на материали с голяма маса, тези механизми често са изложени на твърде високи или ниски температури, корозивни и абразивни агенти, включително прах, различни субстанции със зърниста структура, химикали, влажност, солена вода и др. Двигателите, моторизираните ролки и останалите ключови компоненти на конвейерите в такива приложения обикновено са в херметически затворени корпуси и се отличават с висока издръжливост на различни външни въздействия. Допълнителни фактори Освен изброените дотук ключови фактори, които е препоръчително да бъдат взети предвид при избора на електродвигател за индустриален

ЕНЕРДЖИ РЕВЮ l брой 3/2022 9 електроенергетика конвейер, специалистите съветват да се отчетат още някои параметри на системата и приложението. Сред тях са необходимата скорост на придвижване на потока от продукти/материали, максималната скорост на транспортната лента, дължината на конвейера, размерът на транспортираните обекти или максималната височина на купчината насипен материал, височината на повдигане при движение (и) във вертикално направление, тип и ширина/ дебелина/тегло на транспортната лента, както и тип на поддържащия лентата механизъм. От съществена важност при подбирането на оптимален електромотор могат да бъдат още фактори като: тип поток на транспортираните обекти/материали (прекъснат или непрекъснат), режим на работа (лек, нормален, тежък), пикове на технологичния поток, пикови стойности на работните параметри и условията на средата (температура, влажност, вибрации и т. н.), а също и номинални изисквания за безопасност. В някои приложения е препоръчително да се изчислят и средното тегло на транспортираните единици, както и коефициентът на триене на конвейерната лента. След анализ на базовите спецификации и допълнителните съображения проектантите могат да подходят към изчисляване на необходимата мощност на мотора и избор на спомагателни механични и електрически компоненти. Лентовите транспортьори с вътрешно захранване например традиционно включват двигатели с директно задвижване и маслено охлаждане и предавателни механизми, монтирани в корпуса на ролката. Предавателните кутии са винтови/зъбни с двустепенна или тристепенна редукция. Този тип задвижвания обикновено гарантират ефективност в диапазона 94 – 97%. Макар на пазара да се предлага изключително богат избор от типови конструкции, модели и марки конвейери, базовите комбинации от двигател/предавателен механизъм/ компоненти за управление могат да се обобщят в няколко групи: системи с единичен или множество предавателни механизми; системи с вътрешно или външно задвижвани ролки; системи с постоянна или променлива скорост на транспортната лента. За приложения с променлива скорост се вземат предвид три основни параметъра, а именно въртящ момент, скорост и инерция. На база техните стойности се избира и съответният типоразмер електромотор, като основна цел е да се избегне както преоразмеряване, така и недоразмеряване. Голяма част от производителите на електродвигатели предлагат специални калкулатори под формата на онлайн инструменти или мобилни приложения, които да подпомогнат проектантите в избора на оптимално решение. Единственото, което е необходимо да направят потребителите, е да въведат изчислените стойности на няколко базови параметъра на системата и/или приложението. Възможна е и селекция на модел според желаните функции за управление. Освен фирмените калкулатори през последните две десетилетия станаха популярни и универсалните софтуерни инструменти за проектиране на конвейерни системи. В тях са заложени стандартите и насоките на Асоциация на производителите на конвейерно оборудване (CEMA), както и други приложими технически източници и ръководства. Платформите от този тип изчисляват изискванията за мощност на задвижващата система на конвейера и проверяват траекториите на потоците от продукти/материали, както и напречните сечения на запълване на транспортната лента. Отчетени са допустимите отклонения при различните типове и конструкции конвейерни системи. Целта на софтуера е да даде възможност на дизайнерите бързо да изчисляват изискванията за мощност на електромотора, като същевременно оптимизират скоростта на лентата спрямо нейната ширина. Това им позволява да изберат най-малките задвижващи устройства, които отговарят на изискванията на конкретното приложение.

10 брой 3/2022 l ЕНЕРДЖИ РЕВЮ Мениджмънт на фотоволтаични централи ВЕИ енергетика елът на соларната индустрия в глобалния енергиен микс непрекъснато нараства благодарение на динамичния иновационен процес в бранша и активната разработка на нови технологии и решения, които увеличават ефективността и производителността на фотоволтаичните системи. Според актуално проучване на международната мрежа за научни изследвания и политики в областта Energy Watch Group, до 2050 г. е възможно обезпечаването на всички енергийни нужди на планетата, включително и тези на промишлените отрасли, със 100%възобновяема енергия. Фотоволтаиката е с най-голям потенциал да се превърне във водеща технология с капацитет да посрещне близо 70% от световните потребности дотогава. За да бъде реално постижима тази цел, не са достатъчни единствено мащабните инвестиции в нови мощности. Ключов фактор за адекватното управление и разширяване на PV сектора е ефективният мениджмънт на соларните ресурси. Той включва в себе си всички технически, административни и финансови дейности във връзка с експлоатацията и поддръжката Фотоволтаиката е с най-голям потенциал да се превърне във водеща сред ВЕИ технологиите с капацитет да посрещне близо 70% от световните енергийни потребности до 2050 г Ключов фактор за адекватното управление и разширяване на PV сектора е ефективният мениджмънт на соларните ресурси Правилната комбинация от оперативни стратегии, добри практики и дигитални технологии гарантира оптимална производителност, ефективност, надеждност и рентабилност на фотоволтаичните системи (O&M) на фотоволтаичните масиви не само като материални, но и като инвестиционни активи. Важно е да се отчете и високата степен на риск при управлението на соларни съоръжения, тъй като те подлежат на редица негативни атмосферни влияния, които е почти невъзможно да бъдат избегнати и доста трудно да бъдат прецизно предвидени, но могат значително да компрометират производителността и ефективността на инсталациите за производство на енергия. Наред с неизбежната материална и морална амортизация, тези високорискови фактори налагат внедряването на оптимална комбинация от оперативни и дългосрочни стратегии, добри практики и дигитални технологии, които да компенсират непредотвратимите загуби и да елиминират причините за останалите. А крайната цел е осигуряване на оптимална надеждност, достъпност, безопасност и рентабилност на фотоволтаичните системи. Традиционни и нови предизвикателства Още с въвеждането в експлоатация на една соларна централа възниква въпросът дали ще успее да покрие традиционно високите заложени цели за ефективност. Рентабилността на едно такова съоръжение до голяма степен е функция на мерките за оптимизиране на производителността и минимизиране на разходите за експлоатация, поддръжка и управление на материалните активи. Плеядата от иновативни технологии в сегмента, нарастващите соларни портфейли на големите глобални инвеститори и възможностите за разширяване на маржовете създават отлични предпоставки за експоненциален ръст на фотоволтаичния пазар. Наред с това необходимите капиталовложения за изграждане на соларни паркове непрекъснато намаляват, а наборът пакети от финансови стимули за инвеститорите в частния сектор постоянно се обновява. В условия на постепенно възстановяване на световната икономика от кризата във връзка с COVID-19 и отмяна на голяма част от противоепидемичните мерки на глобално и национално ниво настоящата 2022 година изглежда повече от перспективна за PV сектора, отбелязват маркетинговите анализатори. Същевременно браншът продължава да се бори с множество традиционни проблеми като неблаД

ЕНЕРДЖИ РЕВЮ l брой 3/2022 11 ВЕИ енергетика гоприятните климатични условия, а непрекъснато се появяват и нови предизвикателства при управлението на соларните активи. Често срещана трудност при по-малките системи е недостатъчната реална производителност (underperformance) спрямо заложените в проекта цели. Оказва се, че собствениците и мениджърите на фотоволтаични централи често надценяват потенциалната ефективност на тези съоръжения, а това оказва силен негативен ефект върху рентабилността им. Част от загубите вследствие на фактори като запрашаване на соларните панели или засенчване от избуяла в близост растителност се дължат на недобра поддръжка и могат да бъдат избегнати с въвеждане на по-адекватни стратегии за обслужване и управление на фотоволтаичните инсталации. Друга група фактори като деградацията на PV модулите в дългосрочен план и ерозията на компонентите причиняват по-сериозно безпокойство на мениджмънта на такива системи. Сред най-големите предизвикателства пред компаниите в сектора обаче си остава справянето с екстремните метеорологични явления, които не само имат потенциала да нанесат катастрофални щети върху бизнеса им, замразявайки производството на енергия, но и да породят множество допълнителни разходи. Това, че подобни явления невинаги могат да бъдат предвидени обаче не означава, че операторите на фотоволтаични централи не бива да се подготвят за тях. Една адекватна дългосрочна стратегия за ефективен мениджмънт на соларните инсталации би включвала и подробно разписани процедури за извеждане от експлоатация и обезопасяване на съоръженията при съответната степен на риск от опасни и особено опасни атмосферни явления (ОМЯ и ООМЯ). Въпреки че такива събития са сред водещите предизвикателства пред PV бранша, те могат да се окажат и добра възможност за технологично развитие, например чрез стимулиране изграждането на микромрежи. Такива се конфигурират най-често, за да осигурят устойчива доставка на електроенергия в случай на различни проблеми и повреди в основната мрежа. Благодарение на съвременните решения за съхранение на слънчева енергия в батерии и акумулаторни системи соларните микромрежи с усъвършенствани функции за управление се превръщат в надеждна алтернатива на конвенционалното мрежово захранване в много точки на земното кълбо. Дигитализацията в сектора Освен от международни системи за контрол на качеството като стандарта ISO 55001 за управление на активи и официализирани ръководства с насоки и добри практики за експлоатация и поддръжка на фотоволтаични централи (например това на Европейската асоциация за соларна енергия SolarPower Europe), мениджърите на соларни паркове могат да се възползват и от богат арсенал специализирани дигитални инструменти и решения. Благодарение натях въвеждането в електронни таблици на огромни обеми информация от ръчно направени измервания и проверки и комуникирането със заинтересо-

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc3Mjk=