Безжични зарядни устройства за електромобили
• Електроенергетика • Иновации • Сп. Енерджи ревю - брой 5, 2013
Учени от Фраунхоферовия институт представиха прототип на бобина за безжичен пренос на енергия между стационарна зарядна станция и електрически превозни средства.
Безжичното предаване на енергия към акумулатора на автомобила се извършва с помощта на електромагнитно поле между две серпентини: едната, инсталирана в колата и втора, неподвижна бобина, интегрирана в улицата или на мястото за паркиране. Тази конфигурация елиминира кабела, свързващ зарядната станция и електрическото превозно средство.
Първите прототипи на безжичната система за зареждане показват висока ефективност: 97,4% за индуктивна мощност на излъчване на бобината на разстояние от 13 см. Предаваната мощност достига до 22 кВт.
Цялата необходима силова електроника за безжичен пренос на енергия, намотката и технологията за контрол са разработени и произведени във Fraunhofer ISE в рамките на проекта “Съвместно използване на електронна мобилност: превозни средства, данни и инфраструктура”, или GEMO за кратко на немски език.
Освен всичко друго, учените във Фрайбург са разработили резонансен преобразувател на енергия. С резонансната верига и неподвижната бобина това устройство създава високочестотно магнитно поле, което предава енергията към мобилната намотка в електрическите превозни средства.
Друг конвертор преобразува честотата на бобината в постоянен ток за зареждане на батерията.“Чрез използването на нови полупроводникови елементи, направени от силициев карбид (SiC), ефективността на различните силови преобразуватели, използвани в системата за зареждане, може да се увеличи значително.
Характеристиките на SiC транзисторите правят механичната конструкция много компактна и по-лека в сравнение с конвенционалните устройства. След като оптимизираме бобината и резонансната верига, ще успеем да сведем загубите на електроенергия до минимум”, заявиха изследователите.
„С новата система е възможно да се зареждат конвенционални електрически батерии на автомобили до 80% от номиналната мощност за по-малко от час.
Безжичното зареждане на електрически превозни средства увеличава не само удобството за потребителя, но също така дава възможност за ефективен интерфейс между превозното средство и мрежата без намесата на потребителя”, коментира Стефан Райхарт, ръководител на екипа във Fraunhofer ISE.
Източник текст и снимки: Fraunhofer ISE