Международна конференция Bulgaria Solar Energy Summit 2011
• ВЕИ енергетикa • Бизнес • Сп. Енерджи ревю - брой 5, 2011
На 27 и 28 октомври т. г. в хотел Holiday Inn в София се проведе международната конференция Bulgaria Solar Energy Summit. Организатор на състоялото се събитие бе китайската компания Noppen, работеща активно в посока подпомагане бизнеса на фирми от Азия и Европа. В двудневната конференция се включиха около 90 души - държавни експерти, инвеститори, EPC контрактори, производители и доставчици на оборудване за фотоволтаични инсталации.
В рамките на програмата бяха дискутирани редица горещи теми, сред които правилата и законовата рамка, касаеща чужди компании, които планират навлизането си на българския пазар, намирането на нови соларни проекти, презентации на някои от най-актуалните технологични новости в областта, както и тълкуване на новия Закон за енергията от възобновяеми източници.
Участниците се обединиха около мнението, че конференцията е предоставила подходяща платформа за създаването на ползотворни контакти между представители на различните етапи по реализацията на фотоволтаични проекти в България.
„По време на конференцията успяхме да получим най-актуалната информация и добихме представа за ситуацията на фотоволтаичния пазар в България”, коментира Юлиан Славов, представител на отдел Придобиване, продажби и развитие в Bosch Solar Energy. “Събитието беше полезно и с възможността за създаване на контакти с местни банки и представители на други финансови институции”, допълва той.
Според г-н Славов,
българският пазар предоставя най-добрите условия за развитие на ВЕИ
но едновременно с това и проблематична законова рамка. „Стратегията на Bosch Solar Energy е да работи по фотоволтаични проекти само като подизпълнител”, заявява намеренията на компанията Юлиан Славов.
„Повече от ясно е, че развитието на фотоволтаиката е важен въпрос в България”, категоричен е Ян Видим, от отдел Продуктово развитие и поддръжка в Domat Control System. „Конференцията показа, че все още има редица въпроси, които очакват своето разрешаване и вярвам, че събитието в някаква степен спомогна за това или поне очерта възможните пътища”, споделя своите впечатления г-н Видим.
„Ситуацията тук много ми напомня на тази в Чехия през изминалата 2010-та”, разсъждава Ян Видим. „Много компании вече са намерили своя път към България и затова
инвеститорите трябва да са много внимателни при подбора си на партньори
Надявам се, че конференцията е подпомогнала този техен избор. Най-критичният момент предстои веднага след като премине давността на сегашните преференциални изкупни цени и само тези, които са успели да се присъединят към мрежата, ще имат очакваната възвръщаемост”, представи своите очаквания за пазара той.
„В момента, в който пазарите на фотоволтаично оборудване в Европа бележат сериозен спад, много компании от целия свят са се насочили към българския пазар”, споделя инж. Атанас Джамбазов, мениджър Маркетинг и Бизнес Развитие във фирма Елсол. По негови думи,
много фирми виждат потенциал за развитие в България
и този интерес доказва, че бизнесът в този сектор няма да свърши през юли 2012, а ще продължи и през следващите години.
„Елсол е реализирала 3 проекта в областта на фотоволтаиците и до началото на юли 2012 г. ще завърши още над 10 проекта с обща инсталирана мощност над 2 MW, което ще нареди фирмата сред лидерите на българския пазар”, очертава дейността на компанията инж. Джамбазов.
Добрата организация и предоставената полезна информация чрез изнесените презентации, посочва като предимства Тасос Н. Русос, директор Маркетинг и Продажби в Enfoton Solar.
"Българският фотоволтаичен пазар е в своя апогей с многото MWp, които се очаква да бъдат инсталирани до края на юни 2012", коментира той. "Нашата стратегия за България е да достигнем определен пазарен дял, доставяйки фотоволтаични панели с най-високо качество, които ще осигурят дълга и безпроблемна експлоатация на инвеститорите и икономиката като цяло", заявява г-н Русос.
„Конференцията не случайно се радваше на добър интерес и представи добра извадка на фотоволтаичната индустрия”, смята Карстен Функ, Директор за Централна и Източна Европа на компанията Fichtner. “Презентациите, фокусирани върху българския пазар, законовите процедури и възможни финансови схеми бяха посрещнати добре от събралата се аудитория. Въпреки че
българският енергиен пазар е в период на подем
се чуха коментари относно ограничаването на възможностите за инвестиции след края на юни 2012, когато се очаква да влязат новите преференциални тарифи.
Инвеститорите се сблъскват и с несигурността, свързана с отхвърлянето на готови проекти, по причина на капацитета за свързване към електропреносната мрежа, който се определя на годишна база”, споделя своите впечатления г-н Функ.
„Различни хора, заемащи различни нива, участваха в конференцията, което предаде позитивно послание на обществото”, уверен е Янис Арсенис, международен бизнес мениджър на Mechatron. “Надявам се, че предстоящите събития ще са дори по-организирани, за да може да се улесни комуникацията между представителите на индустрията. Повечето инвеститори биха се включили в подобно начинание”, допълва той.
“Ние от Mechatron сме твърдо убедени, че българският енергиен пазар предоставя много добри възможности за развитие през следващите години. Разбира се,
всичко зависи от ясното послание на правителството към бизнеса
което, към момента не е такова. Все пак, ние сме оптимисти, че това ще се промени”, заявява г-н Арсенис.
„Аз, специално, оценявам високо разнообразното участие във форума - не само производители на соларни компоненти, но също така и EPC контрактори, инвеститори, строители или представители на банките”, разсъждава г-н Кукал, мениджър Продажби в SMA и продължава:
Конференцията даде добра възможност за създаване на контакти
в рамките както на индустрията, така и с медиите.”
По мнение на г-н Кукал, България е перспективен пазар с голям потенциал и светло бъдеще в областта на ВЕИ и по-специално фотоволтаиката. „Слънцегреенето е благоприятно и с подходящата държавна подкрепа и желанието на инвеститорите да влагат средства в зелени енергийни проекти, очаквам значителен ръст в този сектор”, очертава своята прогноза той.
„Професионалистите в областта на фотоволтаиката трябва да имат ясен план за това как да популяризират идеята за производството на зелена енергия, следвайки примера на Германия, а не лошия опит на Чехия, където фотоволтаиците се превърнаха единствено във финансов продукт”, предупреждава Томас Кукал.