Соларен самолет извърши първи международен полет
• ВЕИ енергетикa • Иновации • Сп. Енерджи ревю - брой 3, 2011
През месец май т. г. швейцарски експериментален самолет, захранван с фотоволатични панели, извърши първия си международен полет. Едноместният Solar Impulse HB-SIA излетя от летище Пайерн в Швейцария и се приземи успешно в Брюксел, Белгия. Това е първият самолет, създаден да лети денонощно, без захранване с конвенционални горива и без да отделя въглеродни емисии. Конструирането на революционния самолет от карбонови нишки започва преди седем години, а от 2009 г. стартират и първите експериментални полети с него, някои от които с продължителност 24 часа. Самолетът е с обща дължина на крилете 63.4 м, колкото нa Airbus A340, дължината му е 21,85 м, а теглото - 1600 кг. В крилете му са интегрирани 11 628 фотоволтаични клетки (10 748 на крилата, 880 на хоризонталния стабилизатор), които захранват четири електрически двигателя с максимален капацитет 10 CV всеки и зареждат 400-килограмови литиево-полимерни батерии, които дават възможност за извършване и на нощни полети. След историческия полет, самолетът ще направи второ международно пътешествие до Париж, където в продължение на шест дни ще бъде сред експонатите на 49-тото издание на Paris Air Show.
ПОДОБНИ СТАТИИ
„Разработката е поредното доказателство за огромния потенциал на новите технологии в процеса на енергоспестяване и производството на енергия от възобновяеми източници. Очевидно е, че все още сме далеч от първите търговски и пътнически полети, но няма съмнение, че Solar Impulse ще остане в историята като огромна стъпка в правилната посока”, коментират швейцарските изобретатели.
Сред компаниите, разработващи соларни самолети, се нарежда и QinetiQ, която миналата година регистрира рекорд по непрекъснато летене без презареждане със своя безпилотен Zephyr. Полетът продължи 14 дни и 21 минути и бе извършен над щата Аризона. Според създателите си, Zephyr може да се използва успешно за нуждите на разузнаването и сигурността, за граждански цели - като следене на показатели на околната среда, наблюдаване на реколтата и нивата на замърсяване, при горски пожари или в райони на природни бедствия, както и за осигуряване на мобилни комуникации.