Чепъков: LFP акумулаторите се отличават с висока енергийна плътност, безопасност и дълъг живот
• Електроенергетика • Тема на броя • Сп. Енерджи ревю - брой 3, 2014
Литиево-йонните акумулатори бурно се развиват в последните години. Първоначално те завладяха преносимите електронни устройства, а в наши дни все по-успешно се налагат и в автомобилите, в промишлеността и в системите с възобновяеми източници.

Литиево-йонните желязофосфатни акумулаторни батерии (LFP) Victron, които предлагаме, се отличават с висока енергийна плътност или повече енергия при по-ниско тегло. Те се характеризират с висок разряден и заряден ток и съответно - кратък разряден и заряден период. Гамата Victron е с гарантиран дълъг експлоатационен цикъл (до 6 пъти над този на конвенционалните батерии), висок КПД (много малки енергийни загуби благодарение на подобреното охлаждане) и много нисък саморазряд през зимните месеци.
Батериите са подходящи за самостоятелни захранвания (соларни, вятърни и вятърно-соларни) и за различни приложения с широк диапазон на работната температура. Те осигуряват отлично представяне при цикличен режим на работа и ниско вътрешно съпротивление.
Литиево-йонните желязофосфатни акумулаторни батерии (LiFePO или LFP) са най-безопасни и изискват най-малко поддръжка от всички литиево-йонни батерии. Номиналното напрежение на клетката им е 3,2 V (при 2 V на oловно-киселинните). Акумулаторите съдържат по 4 или 8 клетки, свързани последователно, а напрежението е 12,8 V или 25,6 V.
LFP батериите не се нуждаят от пълен заряд. Животът им малко се повишава, ако са частично, а не напълно заредени. При литиево-йонните фосфатни акумулатори токът през напълно заредените клетки е почти равен на нула и "ленивите" клетки не се зареждат напълно.
Във времето разликата между клетките може да стане толкова голяма, че някои от тях да бъдат повредени от висок волтаж, а други - от нисък. Поради това LFP акумулаторите трябва да бъдат защитени от управляваща система (BMS). Тя предпазва клетките от нисък волтаж, висок волтаж и висока температура.
LFP батериите спестяват до 70% от пространството и до 70% от теглото, в сравнение с оловно-киселинните. Литиево-йонните фосфатни акумулатори се зареждат и по-лесно. Зарядното напрежение може да варира от 14 V до 16 V (докато всички клетки достигнат повече от 4,2 V и не се нуждаят да бъдат напълно заредени). Системата може да се разшири с няколко батерии в паралел и това няма да доведе до повреда, ако някои от акумулаторите са по-малко заредени от останалите.
LFP акумулаторите, снабдени с управляваща система (BMS), могат безпроблемно да работят в тежък режим, да се включват в паралел (до 10 акумулатора) или последователно. Предлагаме LiFePO4 12,8 V акумулатори с капацитет 60 Аh, 90 Ah, 160 Ah и 200 Аh (съответно 768 Wh, 1152Wh, 2048 Wh и 2560 Wh). Животът им достига до 5000 цикъла при 50% разряд и 2000 цикъла при 80% разряд.
В наши дни основният акцент е върху намирането на по-евтини и същевременно ефективни материали, които да намалят себестойността на акумулаторите и да увеличат капацитета им. Това би дало мощен тласък на тази технология и би предизвикало революция във всички области на техниката.
Наличието на мощен и същевременно евтин метод за акумулиране на електрическа енергия би променило из основи автомобилостроенето, корабостроенето, енергетиката и много други области на техниката. Една малка илюстрация е фактът, че влаганите през 2014 г. в смартфони литиевойонни батерии, имат с 20% по-висок капацитет, отколкото наличните по-рано.
Константин Чепъков,
управител на Чепъков
Ключови думи: Чепъков, литиево-йонни акумулатори, LFP акумулатори, Victron, литиеви желязо-фосфатни батерии