Акумулатори за подемно-транспортна техника
• Електроенергетика • Технически статии • Сп. Енерджи ревю - брой 6, 2021 • 08.11.2021
Литиево-йонните батерии съставляват основен дял от общите разходи за притежание на електрокар и са главната причина за ценовата разлика в сравнение с дизелов мотокар
Съществено предимство на литиево-йонната технология спрямо оловно-киселинната е липсата на специфични изисквания за поддръжка
Не трябва да се пренебрегва и фактът, че литиево-йонната батерия тежи три пъти по-малко от оловно-киселинен аналог със същия капацитет
ПОДОБНИ СТАТИИ
Откриха по-бърз метод за рециклиране на батерии с по-малко екологично въздействие
Индустриални батерии за всяко производство
Новости при системите за съхранение на енергия от ВЕИ
Battery World 2021 ще се проведе през юни
Самовъзстановяващ се полимер удължава живота на батериите за електромобили
Произведоха батерии за електромобили, които могат да се зареждат за 5 минути
Устойчивите практики бързо се превръщат в ключов индикатор за редица компании. Причината за това е, че на опазването на околната среда се гледа като на споделена отговорност, а положителният профил на фирмите по отношение на устойчивостта се смята за предимство. Както инвеститорите, така и клиентите често проучват екологичността на дадено дружество, преди да стартират сътрудничество с него.
Компаниите от сектора на търговията на дребно, електронната търговия, производителите на автомобили и др. дефинират ясни изисквания за избора на логистични партньори. За фирмите, специализирани в манипулирането и транспортирането на материали, това означава, че ще е необходимо да предоставят данни за въглеродния си отпечатък при преговорите за сключване на нови сделки.
Основен аспект обаче е фактът, че ползвателите на подемно-транспортна техника са под нарастващ натиск от страна на клиентите си да представят планове за намаляване на употребата на изкопаеми горива в дейността си. Добрата новина е, че днес е възможно да се отговори на тези изисквания по начин, удовлетворяващ всички засегнати страни.
Електрическата подемно-транспортна техника представлява една част от уравнението. Електрокарите с нулеви емисии отварят много възможности не само по отношение на подобрена екоефективност, но и по-висока ергономичност и техническа опростеност, при минимална необходимост от превантивна поддръжка.
Защо електрическа подемно-транспортна техника?
Технологията на работещото на гориво оборудване еволюира в продължение на повече от век и днес е силно усъвършенствана, особено що се отнася до горивната ефективност и редуцирането на емисиите на вредните отработени газове и прахови частици. Технологията на дизеловите двигатели вече е на такова ниво, че понастоящем подобряването й е доста трудна задача. Свеждането на емисиите на въглероден диоксид до нула обаче е невъзможно. Концентрацията му в отработените газове зависи от съдържанието на въглерод в горивото и от горивната ефективност на дизеловия двигател.
За да намалят още емисиите на въглероден диоксид и други отработени газове, производителите на подемно-транспортна техника залагат на електрически задвижвания, предимно с литиево-йонни батерии. Процесът на електрификация трябва да е насочен към максимално оползотворяване на новите разработки и намирането на начини за минимизиране на значимостта на области, в които дизеловото оборудване все още има конкурентно предимство.
Някои компании избират електрическа подемно-транспортна техника с литиево-йонни батерии заради тяхната ефективност или заради намерението си да сведат до минимум приноса си към атмосферните емисии от изгарянето на изкопаеми горива. Други залагат на тях, защото виждат бъдещето в двигателите с нулеви емисии, по-добри експлоатационни параметри и възможност за спестяване на оперативни разходи. Това оборудване гарантира много по-малко въздействие върху околната среда, не само по отношение на емисиите на парникови газове и прахови частици, но и по отношение на шум, вибрации и риск от замърсяване. То предлага също полезни нови функции за ежедневна употреба.
Що се отнася до енергопотребление, електрическите двигатели са значително по-ефективни от дизеловите. Около 90% от електрическата енергия се преобразува в полезна работа, докато при дизеловите двигатели процентът е едва 40. Съхранението и повторното използване на регенерирана енергия от спирачна дейност добавят допълнителна ефективност за електрическите задвижвания.
Литиево-йонните батерии съставляват основен дял от общите разходи за притежание на електрокар и са главната причина за ценовата разлика в сравнение с дизелов мотокар. Ако се следват препоръките на производителя обаче, експлоатационният живот на батерията достига над 3000 зарядни цикъла, което средностатистически е еквивалентно на около 5 – 6 години. Тъй като в рамките на сервизния си живот електрокарът вероятно ще се нуждае от подмяна на батерията в даден момент, може да се смята, че разходите, свързани с това, са оперативни.
Освен енергийна ефективност електрическата подемно-транспортна техника предлага предимства като отделяне на по-малко количество топлина и механична опростеност, което обуславя редуцирана необходимост от поддръжка и по-висока надеждност.
Зареждането на акумулаторна батерия отнема много повече време в сравнение с пълненето на резервоар с гориво. След свързването на зарядния кабел обаче, процесът е напълно автоматичен и операторът е свободен за изпълнение на други задачи. Въздействието от прекъсванията за зареждане може да бъде сведенo до минимум и те лесно могат да бъдат синхронизирани например с обедните почивки. При бързо зареждане процесът отнема приблизително 45 минути. Тъй като електрическото подемно-транспортно оборудване обикновено работи при заряд между 20 и 90%, не е необходимо то да се използва до пълното разреждане на батерията. Зареждането при възможност (възползването от по-кратки прекъсвания за дозареждане) може да помогне за разширяване на работния обхват, без да се оказва въздействие върху живота на батерията, дори ако тя се зарежда по-бавно през нощта. Това не е така при оловно-киселинните акумулатори, чийто експлоатационен живот намалява, ако не се презареждат напълно всеки път.
Операторите оценяват и динамичния характер на електрокарите, които предлагат максимален въртящ момент дори при ниска скорост, което подобрява ускорението и показателите при подемните операции в сравнение с дизелов мотокар със същия капацитет. Ограничените шум и вибрации осигуряват по-спокойна работна среда за операторите, позволявайки по-ниски нива на умора в края на смяната.
Литиево-йонни vs. оловно-киселинни
При сравняване на двете технологии следва да се отчетат фактори като ефективност, безопасност, време за зареждане, съхранение на енергийна плътност, тегло, поддръжка, жизнен цикъл, температурна чувствителност и разходи. На пръв поглед литиево-йонните батерии може да изглеждат по-скъпи. При разглеждане на всички ползи обаче, заключението е, че те са по-рентабилното решение.
Както беше споменато, литиево-йонните батерии се характеризират с експлоатационен живот от около 3000 цикъла и ефективност над 96%, докато при оловно-киселинните акумулатори тези показатели са съответно 1200 – 1400 цикъла и 70%. Литиево-йонните батерии се зареждат напълно за 45 минути и могат да се ползват 2 – 3 часа самостоятелно или 4 – 6 часа в комбинация с още една батерия. За цяла 8-часова работна смяна е необходимо акумулаторите да се зареждат при възможност и за по-продължителен период през обедната почивка. Оловно-киселинните акумулатори се зареждат обикновено за около 8 часа и издържат също толкова или по-малко. Съществено предимство на литиево-йонната технология спрямо оловно-киселинната е липсата на специфични изисквания за поддръжка. При оловно-киселинните акумулатори поддръжката трябва да е регулярна (например доливане на вода).
За приложението и на двете технологии са необходими зарядни станции – за литиево-йонните с мощност 75/150 kW (единична/двойна батерия), а един 200-киловатов оловно-киселинен акумулатор се нуждае от около 30 kW зарядна мощност. Преимуществото тук е, че зарядните станции за литиево-йонни батерии могат да бъдат разположени навсякъде по продължение на маршрута на подемно-транспортната техника, докато тези за оловно-киселинни акумулатори изискват наличие на вентилационна система или разполагане на открито поради емисиите на водород, свързани с риск от експлозия.
Оловно-киселините батерии имат едва 70% зарядна ефективност, тъй като се нуждаят от повече енергия за презареждане, отколкото предоставят. Сред останалите проблеми с презареждането са продължителността на процеса, както и влошаването на показателите на батерията при бързо или частично зареждане. Зарядното устройство също така не събира цялостна информация за акумулатора – проверява се единствено напрежението. Температурните изменения обаче също влияят на профила на презареждане и ако температурата не се измерва, батерията никога няма да се зареди напълно през зимата и ще отделя прекалено много газове през лятото. В допълнение използването на неподходящо зарядно устройство или настройка редуцира експлоатационния живот на акумулатора. Независимо от всички тези фактори обаче, повечето индустриални обекти разполагат със зарядна инфраструктура за оловно-киселинни батерии. Налице са и добри практики за рециклиране благодарение на богатия опит с този тип акумулатори.
Теоретично една литиево-йонна батерия може да бъде заредена бързо до 100%. Тъй като тези акумулатори могат да бъдат презаредени многократно в рамките на кратък период от време, подемно-транспортната техника може да бъде захранвана с литиево-йонна батерия с по-нисък инсталиран капацитет, отколкото е нужен за оловно-киселинните акумулатори. Система за управление на батерията контролира зарядното устройство така, че то да подава ток с точно определена големина, съответстваща на вътрешните параметри (напрежение, температура, ниво на заряд и др.). При малфункция батерията не се свързва с устройството, т.е. тя е напълно защитена. Не трябва да се пренебрегва и фактът, че литиево-йонната батерия тежи три пъти по-малко от оловно-киселинен аналог със същия капацитет.
Оловно-киселинните батерии се характеризират с високи разходи за поддръжка – потребителите трябва да доливат електролит, да обслужват системата за доливане и да отстраняват оксидите от елементите и клемите. С това са свързани три вида по-малко явни, но все пак съществени разходи – обособяването на специална зона за зареждане, необходимостта от вентилационна система и деминерализирана вода за доливане. Зарядната инфраструктура за литиево-йонни акумулатори се поддържа изключително лесно, при зареждане не се отделят газове и няма нужда от доливане на вода. Освен това в сравнение с оловно-киселинни акумулатори със същия капацитет литиево-йонните батерии издържат приблизително три пъти по-дълго, без да губят ефективността си с времето.
Оловно-киселинните акумулатори не са запечатани, нямат интегрирана електроника, която да позволи избягването на рискове за безопасността, и отделят водород по време на зареждане. Тъй като литиево-йонните батерии не изпускат емисии, те са подходящи за всякакви приложения (включително IP67). В допълнение електрокарите разполагат с 3 различни системи, които защитават акумулатора – за автоматично разединяване, за балансиране и управление на клетките и за автоматични предупреждения при възникване на проблем, даващи възможност за дистанционно управление.
Използваните акумулатори следва да се обезвреждат отговорно. Освен традиционното рециклиране, някои негодни за употреба литиево-йонни батерии могат да се използват за други цели. Когато един оловно-киселинен акумулатор достигне 80% изправност на батерията (state of health, SOH), той вече не е подходящ за тежки натоварвания и трябва да бъде рециклиран. Литиево-йонните батерии, които вече не могат да осигурят необходимия заряд за електрокар, могат да се използват за друго оборудване с по-ниски изисквания за мощност. Те например могат да послужат за непрекъсваеми захранвания или да бъдат инсталирани във ветрогенераторни или соларни инсталации като резервно захранване. Старите батерии могат да се използват и за резервна мощност за зарядните станции. Когато е нужно зареждането на няколко електрокара едновременно, един от начините да се редуцира натиска върху мрежата е съхранението на енергия в употребявани литиево-йонни батерии през деня. Целесъобразността на тази алтернатива за конкретния случай може да бъде обсъдена с доставчика на зарядната инфраструктура.
Ключови думи: акумулатори, батерии, литиево-йонни батерии, оловно-киеслинни акумулатори, електрокари, подемно-транспортна техниак