Астра Биоплант, Димитър Минчев: С всяка изминала година надграждаме стратегията си за устойчивост с все по-амбициозни иновации
• Енергийна ефективност • Интервю • Сп. Енерджи ревю - брой 2, 2023 • 16.03.2023
Димитър Минчев, управител на Астра Биоплант, пред сп. Енерджи ревю
ПОДОБНИ СТАТИИ
Могат ли соларни панели в космоса да снабдяват Земята с чиста енергия
Нов международен проект създава платформа за споделено ползване на енергия от ВЕИ
200 млн. лв. за собствени ВЕИ мощности ще получат българските компании по НПВУ
Разкажете накратко за изминатия път от навлизането на Астра Биоплант на пазара на биодизел до превръщането й в един от водещите производители в Европа. Кои бяха най-големите предизвикателства, които срещнахте?
Ще започна обобщено: пътят на Астра Биоплант е труден, но силно удовлетворяващ. Развихме бизнес, непознат преди това за пределите на България – до европейски лидер в този бранш. Учихме се от всяка стъпка и прокарвахме пътища. Това беше заложено във философията ни от самото създаване на компанията.
През 2008 г. стартирахме първото мащабно производство с непрекъснат процес на продукт, съответстващ на стандартите за качество. Тогава видяхме перспектива за бъдещето в развитието на бизнеса с биогорива в Европа. Макар и с много предизвикателства в годините след световната финансова криза от 2008 г. визията ни, че светът ще има увеличаваща се нужда от алтернативни горива в борбата срещу климатичните промени, се потвърди като успешна формула.
Оттам нататък предизвикателствата бяха обвързани със скалирането на дейността ни: изграждане на нови производствени предприятия, които да позволят по-големи обеми, повишаване на технологичния капацитет и разработка на нови процеси за все по-устойчиви поколения биодизел.
Увереността в ползите от продуктите ни, постоянният фокус върху качеството и доставките и близките отношения с партньорите и клиентите ни позволиха да се позиционираме като един от лидерите в Европа.
Компанията се характеризира и със силна развойна дейност. Върху какви иновативни продукти работите в момента? Накъде според Вас ще поеме технологичното развитие при производството на биогорива?
Групата Булмаркет, част от която е Астра Биоплант, си поставя за цел да увеличи капацитета си при биогоривата от "второ поколение", като захрани 65% от производството си на биодизел с остатъчни маслени фракции – пържилни масла от кухни, използвани и животински мазнини.
Една от посоките, в които търсим развитие през последните години, e свързана с използването на нехранителни възобновяеми суровини за производството на биологични горива. Това е продиктувано от европейската политика за насърчаване на възобновяемите биогорива, които не се конкурират с храните и фуражите.
Последната иновативна технология, която въведохме в промишлен мащаб, е производството на биодизел от мастни киселини – фракция, която се отделя при рафинирането на растителните масла. Най-големият производител за региона на Североизточна Европа сме на биодизел от използвани масла от кухни. Адаптирахме наличните си технологични линии и процеси за такова производство и постигнахме задоволителен и устойчив производствен процес.
На етап пилотни тестове сме по проект за преработка на органични течности от растителен произход до суровина, заместваща нефта в нефтените рафинерии. Друга посока на иновации, в която сме в изследователска фаза, е проект за анаеробно пречистване на отпадъчни води от производството и добиване на биогаз, който да бъде използван в процеса.
Биогоривата от второ поколение пестят с 40% повече въглеродни емисии спрямо тези от първо и близо 10 пъти повече от минералните горива. В лабораториите на компанията непрекъснато се разработват продуктови и технологични иновации, като сред тях е метод за създаване на биодизел от люспите на кашу. Това е горивото, което най-добре се вписва в новата нисковъглеродна реалност, към която се стремим.
Фокусът върху устойчивостта в световен мащаб нараства все повече с всяка изминала година, обхващайки все повече индустриални сектори. Какви проекти и инициативи предприемате в посока оптимизиране на собствения си въглероден отпечатък и подобряване на енергийната ефективност на производството?
Дългосрочната ни цел е цялото предприятие да достигне въглеродна неутралност до 2035 г. Чрез култивирането на нови технологии и развойни направления всяка година се доближаваме все повече до целта. Булмаркет предприе действия за подготовка в тази насока с цел да отговаря на всички нови и потенциални изисквания още преди три години, когато темите като Зелената сделка, ESG и общоевропейската таксономия бяха в зародиш.
В процеса на разработка на ESG стратегията ни идентифицирахме 25 основни цели, които групата заложи да постигне до 2026 г. Имаме 148 конкретни амбициозни мерки и дейности, групирани по следните категории: ESG мениджмънт, околна среда, управление, човешки капитал, продукти и клиенти. Солиден процент от тях бяха приложени експедитивно и пълноценно, паралелно с финализирането на стратегията ни.
Щастливи сме от този факт, защото още на ниво идея преди толкова много години искахме да създадем нисковъглеродно предприятие с минимално отделяне на отпадъци и устойчиви продукти, които не генерират вредни емисии. Данните показват, че сме били на правилния път. Резултатите днес са повече от впечатляващи: дейността на групата ни пряко спестява над 1 милион тона вредни емисии, като за 2023-та очакваме дори по-внушителни стойности.
Съществена мярка е подобряването на енергийната ни ефективност. За тази цел Астра Биоплант преминава изцяло на енергия от възобновяеми източници, при това собствено производство. През август 2022 г. въведохме в експлоатация първия за групата ни фотоволтаичен парк, захранващ завода ни в гр. Сливо поле. В изпълнение сме на такива централи и за другите ни заводи.
През годините влагаме понятието устойчивост във все повече сфери от дейността си. От 2021 г. насам то е основен елемент от приетата от групата ни ESG стратегия. Прилагането й става неизменна част от ценностите и методологията на Булмаркет, като предстои всяка година да я актуализираме и надграждаме с все по-амбициозни иновации.
Ключови думи: биодизел, биогорива, Астра Биоплант, Astra Bioplant, Булмаркет, Bulmarket, възобновяема енергия, ВЕИ
Новият брой 6/2024