AVERE, Рафаел Хелио: През следващите години ще има огромен ръст при интелигентното зареждане

ЕлектроенергетикаИнтервюСп. Енерджи ревю - брой 4, 2024 • 31.07.2024

AVERE, Рафаел Хелио: През следващите години ще има огромен ръст при интелигентното зареждане

Рафаел Хелио, мениджър по политиката, AVERE – Европейската асоциация за електромобилност,
пред сп. Енерджи ревю


На кои технологии са базирани предимно зарядните станции за електрически превозни средства в Европа? Има ли разлики в предпочитанията при потребителите от различните сегменти?

 

В Европа зарядните станции за електрически превозни средства (ЕПС) използват предимно два вида технологии: променливо- (AC) и постояннотоково (DC) бързо зареждане. AC зареждането преобладава в най-голяма степен и обикновено се прилага в жилищни и обществени локации. Тези зарядни станции са по-бавни, но са по-широко предлагани, което ги прави подходящи за ежедневна употреба на места, където ЕПС са паркирани за продължителни периоди от време.

Предпочитанията на потребителите варират в зависимост от моделите на експлоатация и вида на превозното средство. Частните потребители често предпочитат AC станции за зареждане през нощта у дома или в работно време, когато превозните средства не са в движение за по-дълги времеви периоди. Бързозарядните DC станции се предпочитат за автомобилните паркове със стопанска цел, за да се минимизира престоят и да се гарантира ефективността на дейностите благодарение на бързото връщане на превозните средства в употреба. За автомобилните паркове се използват и нормални зарядни точки през нощта и в депа (в зависимост дали имат достъп до такива).

Според EAFO Consumer Monitor 2022 за собствениците на задвижвани с акумулаторна батерия електрически превозни средства в ЕС най-често зареждането се извършва у дома чрез частни зарядни станции за стенен монтаж. Бавнозарядните обществени станции са относително често използвани от 21% от собствениците на ЕПС, а бързозарядните станции – от 10%. Скоро се очаква да бъдат публикувани и данните на EAFO за 2023 г.

Най-широко прилаган в Европа е конекторният стандарт CCS (Combined Charging System), като все още има и много CHAdeMO зарядни точки. Индустрията обаче все повече преминава към CCS. Тази стандартизация отразява усилията да се оптимизира зарядната инфраструктура и да се подкрепи оперативната съвместимост между различните модели ЕПС.

 

Каква е приложимостта на иновативни решения като интелигентното и безжичното зареждане на електрически превозни средства в Европа? До каква степен инфраструктурата в Европа би позволила внедряването на V2G?

Тези иновативни решения имат голям потенциал за развитие в Европа, подкрепен от скорошен напредък в законодателството. ЕС прие законодателство (Регламент за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива, Директива относно енергийните характеристики на сградите, Директива за енергията от възобновяеми източници III), които поставят задължение за оборудване и на частните, и на обществените локации с интелигентни зарядни станции, а когато е целесъобразно – и с V2X функционалност. Това означава, че в бъдеще зарядните станции за ЕПС ще бъдат проектирани не само да зареждат превозните средства, но и да комуникират с мрежата и потенциално да обменят енергия с нея или други системи.

През следващите години се очаква огромен ръст при интелигентното зареждане, което ще окаже положително въздействие върху мрежата благодарение на това, че ще се гарантира, че ЕПС се зареждат, когато енергийните потребности и цени са ниски.

Имплементирането на тези технологии обаче все още е в ранен етап и ще е необходимо време за развитието на пазара. Усилията за стандартизация са от съществено значение, за да се осигури оперативна съвместимост между мрежата, зарядните точки и превозните средства. Това включва разработване на общи стандарти, които позволяват превозните средства на отделните производители да се свързват безпроблемно с различна зарядна инфраструктура и мрежови системи.

В допълнение е необходимо да се актуализират правилата за експлоатация на мрежата, за да се даде възможност за интегрирането на ЕПС и тяхната гъвкавост в системата. Това включва изменение на регулациите с оглед поддържане на двупосочен поток на електроенергия, когато ЕПС се използват за услуги като Vehicle-to-Grid (V2G), при които съхранената в батериите им енергия може да бъде подадена обратно към мрежата в периоди с пиково потребление.

Освен това са нужни законодателни промени, отразяващи въпроси като двойното таксуване на енергия, когато ЕПС вземат участие във V2G процеси. Ясните политики и стимули ще бъдат от съществено значение за насърчаване на инвестициите в интелигентна зарядна инфраструктура и V2G функционалност, гарантирайки, че ЕПС могат да допринесат ефективно за стабилността на мрежата и за прехода към възобновяеми енергийни източници.

Що се отнася до безжичното зареждане, налице са множество нови проекти и обсъждания на стандарти на ниво ЕС с цел опосредстване на технологията и разширяване на вариантите за зареждане и за предстоящите автономни превозни средства.

 

Как се развива производството на зарядни станции в Европа? Какви са перспективите и предизвикателствата за производителите?

Производството на зарядни станции в Европа се разраства бързо, водено от повишаващото се внедряване на ЕПС и подкрепящите държавни политики. През следващите години Законодателният акт за промишленост с нулеви нетни емисии ще даде допълнителен тласък на производствения капацитет на Европа благодарение на облекчаването на административните тежести и улесняването на финансовата подкрепа за проекти и инвестиции за нетни нулеви емисии. Този ръст ще бъде движен от значително разширение на производствените възможности и иновации. Европейските потребители увеличават производствените си способности, за да могат да се справят с повишаващото се търсене. Инвестициите в нови съоръжения и разширяване на съществуващите са насочени към увеличаване на производителността и ефективно посрещане на пазарните потребности.

Има и силен фокус върху усъвършенстването на зарядните технологии, включително бързозарядни станции, интелигентни зарядни системи и V2G решения. Европейските производители водят в тези иновации, позиционирайки се като новатори на глобалния пазар.

Пазарните перспективи включват разширяване и технологично лидерство. Европейският пазар за зарядна инфраструктура за ЕПС ще нарасне значително, воден от увеличаващите се продажби и държавните стимули, насърчаващи устойчиви решения за транспорт. В допълнение, проактивният подход на Европа в разработването на авангардни зарядни технологии я позиционира като глобален лидер, задаващ стандарти и критерии за сравнение за индустрията.

Основните предизвикателства, пред които са изправени производителите, са законодателната динамика и управлението на разходите. Производителите трябва да навигират в комплексните регулаторни условия в европейските държави. Неясноти, като потенциални ревизии на CO2 стандартите, поставящи задължение превозните средства да са с нулеви емисии до 2035 г., могат да повлияят върху увереността на инвеститорите и евентуално да забавят прехода. За да се отключи допълнителна стойност в сектора на зарядната инфраструктура, се изискват ясни и стабилни законодателни рамки.

Разработването и внедряването на усъвършенствани технологии, като безжичното зареждане и V2G системите, изискват значителни инвестиции. Намирането на правилния баланс между иновации и разходна ефективност е ключово за широкото внедряване и навлизането на пазара.








Top