Български фирми реализираха иновативен проект за екологичен електроавтобусен транспорт в Белград

ЕлектроенергетикаПроекти, реализацииСп. Енерджи ревю - брой 6, 2016

Kомпанията Чериът Мотърс достави 5 електробуса, задвижвани с ултракондензаторна технология, за нуждите на обществения транспорт в Белград. В допълнение българското дружество Гемамекс Моушън Ко. произведе и достави бързозарядни станции за зареждане на тези електробуси.

От 1 септември т. г. те се движат по автобусна линия, свързваща Стария с Новия Белград, специално създадена като първата електробусна линия в града. Електробусите изминават разстоянието за време в диапазона от 50 до 54 минути, като необходимото им време за зареждане е 6 минути на последна спирка. Средната консумация на електроенергия при включена климатична инсталация на автобуса е между 1,06 и 1,15 kWh/km.

Първият пилотен проект на Чериът Мотърс започва на 19 май 2014 г. в град София, със съдействието на Столична община. Тогава за първи път в европейска столица стартира експлоатацията на електрически автобус, задвижван с ултракондензаторна технология, а не с батерии. Превозното средство е резултат от сътрудничеството между Чериът Моторс, вторият по големина производител на автобуси в Китай Higer, и Aowei, световен лидер в производството на ултракондензатори.

Електробусите, предлагани от компанията, се задвижват с революционна ултракондензаторна технология, която е продукт на световния лидер в областта Aowei. Ултракондензаторите имат способност да акумулират голямо количество електроенергия чрез кратък заряд. Технологията, която използват електробусите на Чериът Мотърс, има значителни предимства пред всяка друга съвременна технология - батерийни електробуси, тролейбуси, автобуси, задвижвани с метан, обясняват от компанията.

Ултракондензаторите отдавна са внедрени като устройства за съхранение на енергия, например в самолетостроенето и др., като обикновено служат за освобождаване на помощна енергия за кратко време. Масовото приложение на ултракондензатори в автобусния транспорт започва в Китай, поради замърсяване на въздуха в големите градове.

Първоначално се презареждат на всяка спирка за времето на слизане и качване на пътниците. Впоследствие са разработени ултракондензатори, съхраняващи повече енергия, като например стойности от 21 kWh (Белград) и 32 kWh (Грац), вследствие на което изминаването на маршрути между две крайни спирки става възможно с еднократно зареждане.

Сред предимствата на ултракондензаторната технология са: неограничен пробег в рамките на транспортната линия; по-ниско тегло, осигуряващо голяма товароспособност; значително по-дълъг живот от този на батериите, използвани в електробуси. Също така технологията изисква минимална инвестиция в инфраструктурата (една до две зарядни станции на електробусна линия), позволява електробусите да се движат в рамките на температурен диапазон от -35° C до 50° C, и предоставя възможност за рекуперация до 39% (средно 32,2%), като това са нива, недостижими за батериите. Доставените в Белград електробуси са с

ултракондензатор с капацитет от 20 kW

два електромотора Siemens с обща мощност от 163 kW и две врати.

“Реализирането на продажбата на електрически автобуси, задвижвани с ултракондензатор, на територията на Европа определено бе предизвикателство за нашата компания. Това се дължи на факта, че до момента на европейския пазар няма практика в експлоатацията на подобен род превозни средства, с коренно нова технология, която е доказала безспорно своите предимства в транспортния сектор на Шанхай, където тя се прилага вече над 10 години.

Продажбата на 5-те електробуса в Белград, както и пилотните проекти в България, Австрия, а от 2017 г. и в Италия, отварят вратите на тази технология към Европа за целите на масовото й внедряване и реализирането на съвременен и екологосъобразен градски транспорт”, споделят още от Чериът Мотърс.

Основен партньор на Чериът Мотърс в изпълнението на проекта в Белград е българската фирма Гемамекс Моушън Ко., която разработва бързозарядните станции за електробусите. Двете компании си сътрудничат и в изпълнението на подобен проект в австрийския град Грац.

“Партньорската ни дейност с Гемамекс води до редица ползи, свързани с факта, че се работи с професионална и посветена компания в своята област, използваща най-доброто световно оборудване и спазваща високи международни стандарти. Това е от голямо значение за крайния успех при изготвянето на нов и уникален продукт, какъвто са тези бързозарядни станции. Допълнително предимство е, че работата с местен партньор улеснява поддръжката по време на експлоатация на зарядните станции”, допълват от Чериът Мотърс.

“За Гемамекс 2016 година премина под знака на усилена работа по

разработка и внедряване на зарядни станции

за електробусите с ултракондензатори на Чериът Мотърс. “Тази амбициозна задача бе решена в рамките на 4 месеца и включваше проектиране, производство и внедряване на 8 броя различни прототипа, специфицирани по мощност, тип на захранване, модулност и елементна база”, пояснява управителят на Гемамекс Моушън Ко. инж. Георги Генчев.

Зарядната станция работи като управляем генератор на заряден постоянен ток за ултракондензаторa, като преобразува входното напрежение в DC напрежение, което съответства на допустимото зарядно напрежение. Понастоящем Чериът Мотърс работи с два вида кондензатори, съответно на 600 V DC и 740 V DC. Поради това зарядната станция гарантира 5-10% по-високо от горепосочените напрежения.

Процесът на заряд следва времева крива, която определя стойностите на ток и напрежение по време на заряда. Тази крива се задава през сензорен видеотерминал и се предписва от производителя на ултракондензатора. Тъй като електроавтобусът пристига за зареждане с различно ниво на заряд на кондензатора си, то законът на времевата зарядна крива е адаптивен по отношение на първоначалния остатъчен заряд на ултракондензатора.

За целта станцията първо “разпознава” наличието на електробус с контактуващ към зарядните шини пантограф и определя първоначалния заряд на кондензатора, след което стартира зареждането. Поради високия ток на зареждането - между 200 A и 300 A от една страна, и опасността за фатални поражения от постоянен ток, станцията има множество хардуерни и софтуерни защити и е галванично изолирана.

Тя е винаги в режим на автоматична работа, но е изключена по изход и стои в “stand by” по отношение на разпознаване на пристигнал електробус. Щом това се случи, зареждането започва.

“Зарядните станции бяха разработени за напълно автоматичен режим на работа на открито в температурен диапазон от -25°С до +40°С. Те осигуряват висока надеждност, лесно сервизиране, ниски експлоатационни разходи и спазване на европейските директиви за ЕМС, Safety и др. Предоставят и видимост в интернет среда, включително SMS съобщения на алармени ситуации, технологични и експлоатационни параметри, дистанционно управление, online наблюдение, архиви.

Използват техника от маркови производители като Yaskawa, Omron, Vipa, LEM и др., инсталирана в специализирани, предназначени за монтаж на открито шкафове на фирма Rittal. С оглед на по-лесно интернационално сервизиране, станциите са с минимизиран разход на собствена електроника, а за управление на станцията и за нейния телеконтрол е разработен специализиран софтуер”, информира инж. Генчев.

За проекта в Белград задачата на Гемамекс Моушън Ко. включва 3 станции с мощности 60 kW, 120 kW и 150 kW, като по-маломощната е за използване в депото на електробусите. Две се захранват по вход AC напрежение и една с DC напрежение. В Грац станциите са две, от типа AC/DC с мощност 350 kW всяка и са изпълнени като сдвоени два модула, всеки от по 175 kW. В началото на месец декември предстои официалното им откриване.

Линията от 8 km в двете посоки общо ще се обслужва от два електробуса с ултракондензатори при много бърз такт на редуване на електробусите и ще се тества в продължение на една година в конкуренция с друга линия, която ще се обслужва от китайски зарядни станции за електробуси, имащи и ултракондензатори, нуждаещи се от зареждане през няколко спирки.








Top