До 2035 г. полетите на къси разстояния могат да се изпълняват на водородно гориво
• ВЕИ енергетикa • Иновации • Сп. Енерджи ревю - брой 4, 2020 • 03.07.2020
Ново независимо изследване за потенциала на приложението на водорода в авиацията, възложено от съвместните предприятия Clean Sky 2 и Fuel Cells & Hydrogen 2, бе представено на онлайн събитие на 22 юни т. г., в което взеха участие еврокомисарят по транспорта Адина-Йоана-Вълян и зам.-генералният директор на Генерална дирекция “Научни изследвания и иновации” на ЕК Патрик Чайлд. Според проучването въздействията от авиацията върху климата могат да бъдат редуцирани със 75-90%, в случай че водородът може да се използва като гориво за въздушен транспорт.
ПОДОБНИ СТАТИИ
Microsoft тества център за данни, захранван от водородна клетка
Нова батерийна технология удължава пробега на електрическите автомобили
Соларни централи за промишлени обекти
Измервателна техника при енергиен одит
Дизелови и газови електрогенератори
Контролтест, Крум Алексиев: Инвестирането в специалисти е основен приоритет за нас
Нов световен рекорд в разделянето на вода със соларна енергия
Според авторите на доклада “Авиация на водород: подготовка за излитане”, полетите на къси разстояния с малък брой пътници могат да бъдат първите, осъществявани с водород, като предприемането на тази стъпка би увеличила с около 10% пътническите разходи. Приложението на водород в този сегмент на авиацията може да започне в следващите 8 до 15 години, отчитайки времето, необходимо за разработването на технологията, сертифициране и стандартизиране, както и за изграждането на нова инфраструктура. Цените на билетите за полети на средни разстояния ще се повишат с 30-40%, тъй като необходимите за съхранението на водорода по-големи фюзелажи ще доведат до 25% увеличение на енергоконсумацията по време на полет. Използването на водород за полетите на дълги разстояния би струвало на пътниците 40-50% повече, поради което по-практичният подход за декарбонизация на тези курсове засега би бил употребата на синтетично гориво. Различни иновации в конструкцията на самолетите биха могли да понижат свързаните с водорода допълнителни разходи, но това ще отнеме поне още 20 години, смятат авторите на доклада.
“Разходите за производство на чист водород спаднаха през последните години благодарение на по-евтината електроенергия от възобновяеми източници и по-мащабните и евтини технологии. В същото време се наблюдава и значителен напредък при горивните клетки по отношение на издръжливост, капацитет и разходи. Сега тази комбинация позволява да разглеждаме такива решения за декарбонизация на авиационната индустрия и резултатите от проучването ясно показват потенциала на водорода. Секторът за производство на водород и горивни клетки е готов да работи в тясно сътрудничество с авиационната индустрия за проектирането, тестването и изработването на необходимите компоненти, за да превърнем авиацията с нулеви емисии в ежедневна реалност”, коментира Барт Бибуйк, изпълнителен директор на съвместното предприятие Fuel Cells & Hydrogen 2, сформирано от ЕК, Хоризонт 2020 и Hydrogen Europe.
Авиацията генерира 900 млн. тона емисии на въглероден диоксид годишно. Отчитайки годишен ръст на индустрията от 3-4% преди забавянето заради COVID-19, се очакваше емисиите на CO2 от сектора да се удвоят до 2050 г. Постепенното внедряване на самолети на водород в сегментите, където това ще бъде най-рентабилният начин за декарбонизация, ще позволи 40% от всички въздухоплавателни средства да бъдат задвижвани с водород до средата на века, което ще предотврати отделянето на 2,7 гигатона CO2.
Авторите на доклада препоръчват да се зададе цел за преход на всички полети на къси разстояния към водород до 2035 г., като за постигането й те призовават за задълбочено проучване на течното водородно гориво и двигателните компоненти, самолетните системи, инфраструктурните и регулаторните изисквания.