Интервю с Андреас Либхайт, вицепрезидент и управляващ директор на немския клон Hanwha на Hanwha SolarOne, отговарящ за ЕМЕА

ВЕИ енергетикaИнтервюСп. Енерджи ревю - брой 1, 2012

Уважаеми г-н Либхайт, Hanwha Group е сред най-големите конгломерати в света - компанията е активна в множество и различни бизнес сфери, и е част от Fortune 500 (годишна класация на сп. Fortune на 500-те най-големи корпорации). Как бизнесът със соларни компоненти се включва в цялостната стратегия на компанията?

Hanwha има 60-годишен производствен опит и винаги се е стремяла към развитие, прибавяйки нови сфери към своя бизнес. Днес, основните области, в които Hanwha Group работи, са строителство и производство, финанси, услуги и развлечения. Това са утвърдени бизнес звена, които се развиват добре. Очакваните приходи за 2011 г. възлизат на 36,6 милиарда щатски долара.

Въпреки достиженията, групата продължи да търси нови сфери на дейност с потенциал за устойчиво развитие в бъдещето. Слънчевата индустрия се оказа перфектният избор. Hanwha напълно се посвети на развитието си в този отрасъл, поставяйки си амбициозната цел да стане водеща компания в соларния бранш в рамките на това десетилетие. Hanwha Solar предлага фотоволтаични модули, както и широк набор от услуги в сферата, включително разработка на проекти и финансиране.

Какви стратегически стъпки са планирани в момента, за да бъде постигната тази цел?

Hanwha Group има сериозен опит в химическата индустрия, включително в някои области, свързани с фотоволтаиците. Все пак, първата голяма стъпка във фотоволтаичния бранш беше придобиването на китайски производител на модули (компанията Solarfun) през 2010 г. Впоследствие този растеж продължи. През 2010 г. компанията реализира модули за около 800 MW, като в края на 2011 г. капацитетът достигна до 1,7 GW. Корейският стил на управление е силен фокус върху качеството и иновацията. Ние се стремим да бъдем лидери по отношение на технологиите, затова миналата година открихме трети център за научно-изследователска дейност и развитие в Силициевата долина. Hanwha Solar продължава да се разширява. Разработката на проекти и тяхното финансиране са важна част от нашето портфолио. Например, през третото тримесечие на 2011 г. изградихме фотоволтаична инсталация във Ферара, Италия, в която бяха добавени 6 MW. В този проект Hanwha Solar участва не само като доставчик на модули, но и равностоен инвеститор и в близко бъдеще очакваме да осъществим още такива проекти.

Свръхпроизводството и заниженото пазарно търсене се оказаха сериозни проблеми за много от компаниите в сферата на фотоволтаиците. Как Hanwha Solar се справя с тази ситуация?

Това, че сме един от най-големите производители на модули в световен мащаб, ни позволява да се възползваме от важно, конкурентно предимство - икономии на мащаба. Например, цялото ни производство е разположено на едно място - Кидонг, Китай, тази ценово ефективна структура ни дава възможност да правим големи икономии. Освен това, нашите изследователи постоянно подобряват производствените технологии и оптимизират всички процеси, което води до допълнително понижаване на производствените разходи. В допълнение, до 2013 г. се очаква Hanwha Chemical да изгради силициево предприятие с капацитет 10 000 метрични тона в Корея. Тази инвестиция ще облагодетелства производството на модули, предоставяйки достъп до качествен и евтин силиций. Още повече, някои филиали от мрежата на Hanwha Solar вече произвеждат EVA листове и оборудване за фотоволтаично производство, така че няма да допуснем компромис по отношение на качеството заради разходите.

По какъв начин компанията-майка Hanwha Group подпомага дейността ви в периода на свито пазарно търсене?

Очевидно е, че предимството да бъдем част от финансово стабилната група Hanwha, където над 50% от приходите постъпват от финансовите направления на компанията (и най-вече от застрахователния бизнес), е допълнителната сигурност, което тя ни дава. Hanwha, която е основана преди 60 години, е тук, за да остане. Разнообразието от бизнес сфери, в които работим, също така прави компанията по-малко уязвима от промените във фотоволтаичния сектор. Нашата компания-майка има необходимите ресурси да продължи инвестициите в технологичното развитие и разширяването на дейността ни, докато Hanwha Solar придобие изцяло вертикално интегрирана структура - от производство на силиций до "зелена" електроенергия.

С увеличаването на конкуренцията, качеството придобива все по-голяма важност. Какво прави Hanwha Solar, за да подобри качеството на своите продукти?

Hanwha Solar е най-големият ОЕМ производител на оригинално оборудване, специализирана във висококачествени европейски марки. Нашите модули отговарят на изключително строгите изисквания на клиентите, това важи за оригиналното оборудване, както и за модулите с марка Hanwha Solar. При нас качественият контрол винаги е бил част от производствения процес, така че компанията ни има опита и необходимото оборудване да приложи широка гама от процедури за управление на качеството. Пример за такива са: електролуминесцентните тестове на панелите, които доказват тяхната отражателна способност; инфрачервените снимки от всеки модул; както и спектралните анализи на връзките.

Hanwha Solar е монтирала около 2,5 GW модули по целия свят - което е доказателство за ефективността и надеждността на нашата технология.

По какъв начин вашият сериозен ангажимент към качеството е отразен в гаранционните срокове на продуктите?

През месец януари представихме водеща за индустрията 12-годишна гаранция за продуктите и гаранция за производителност от 25 години. Така, Hanwha Solar засвидетелства своята увереност в качеството на предлаганите продукти, както и в надеждността им в дългосрочен план.

Как Hanwha Solar ще подходи към различните пазарни сектори?

Hanwha Solar има опит в изграждането на различни по мащаб проекти с фотоволтаични модули и ще продължи да работи в тази посока. В следващите няколко години, финансирането на такива проекти ще придобие по-голяма значимост. Ние сме готови да предложим широк набор от подходящи финансови инструменти като гъвкави условия на плащане, изграждане, краткосрочно финансиране и дори равностойно инвестиране с нашите партньори.

За жилищния сектор търсим дългосрочно партньорство с дистрибутори и търговци на едро. Нашата политика е да изберем малко на брой, но силни партньори във всеки сегмент и регион, без да навлизаме в търговската мрежа на нашите клиенти. Тъй като конкуренцията между дистрибуторите става все по-жестока, за съвместната ни маркетингова програма разработихме специални решения, отговарящи на нуждите на нашите партньори. Ние ценим своите партньори, стремим се към коректност в отношенията ни и двустранен просперитет.

Вашата компания има ли активност в България?

Българският пазар е перспективен - тази година вече сключихме договори за проекти за двуцифрено число мегавати със западни и местни компании. Също така сме обнадеждени от развитието на пазара на покривни фотоволтаични електроцентрали и от разширяването на дейността ни в Балканския регион. С нетърпение очакваме да се срещнем с представителите на фотоволтаичния бизнес на изложението в София през месец март.





Top