Интервю с Антонио Бетриу, мениджър маркетинг и приложение на направление Фотоволтаици във Weidmueller

ВЕИ енергетикaИнтервюСп. Енерджи ревю - брой 4, 2012

Развитието на ВЕИ пазара все още се ръководи от преференциалните изкупни тарифи

Г-н Бетриу, Weidmueller е една от най-популярните марки в сектора за електрическо оборудване в България. Каква е историята на вашето присъствие на българския пазар и как оценявате понастоящем дейността си тук?

Ние развиваме успешен бизнес в България повече от 20 години, благодарение на местната ни партньорска компания Вайд-Бул. През тези дълги години, постигнахме водеща пазарна позиция, особено в нашите стратегически браншове като енергийния пазар, например.

Заедно с нашия дългосрочен партньор в България създадохме търсене на портфолиото, предлагано от Weidmueller. През последните години работихме в много тясно сътрудничество, за да дефинираме и реализираме успешно плановете си за важните за Weidmueller браншове, в това число е и секторът на възобновяема енергия.

Кои са вашите най-важни проекти в световен мащаб и особено в региона на Югоизточна Европа?

Не е лесно да се изброят важни проекти, защото всеки проект сам по себе си е важен за нас, а понякога дори малките проекти са много по-комплексни от технологична гледна точка. Може би най-големият проект, в който сме участвали, беше проектът Тоул във Франция с повече от 135 MW инсталирана мощност. Тук мога да спомена и един друг проект - разработен от АВВ с повече от 50 MW, инсталирани в България. Държа да отбележа, че сме изключително горди да работим с компании като ABB, Siemens, Emerson, Iberdrola, Sunpower, ENEL, Mahindra и други.

От колко време Weidmueller оперира на фотоволтаичния пазар? Кои са най-успешните продукти от вашето фотоволтаично портфолио и какви са техните предимства по отношение на енергийната ефективност?

Weidmueller започна своята дейност в този сегмент през 2007 г., като продаваше главно защити срещу свръхнапрежения и захранвания. През 2009 г. обаче предложихме на пазара най-популярния си продукт за този пазар, наречен Transclinic XI+. Това е система за мониторинг на стрингове, която е много добре позната на пазара, тъй като е най-продаваното устройство като независима система за мониторинг. Нейните основни предимства са температурният диапазон (-20 °C до +70 °C), точността (1% при всяка измерена стойност), допустимото токово натоварване.

Какви са най-новите тенденции в европейския фотоволтаичен пазар и какво е мястото на България в него?

За съжаление, развитието на този пазар все още се ръководи от преференциалните изкупни тарифи, отпускани от правителствата. Виждаме обаче, че някои страни проучват възможностите за изграждане на фотоволтаични централи, токът от които да се изкупува директно на много ниски цени, без преференциални тарифи.

В България това също би била интересна посока на развитие на пазара, защото аз смятам, че правителството няма да подпомага още дълго (с допълнителни поощрения) фотоволтаичния пазар.

Какво трябва да очакваме от фотоволтаичните технологии в близко бъдеще?

По отношение на системите за мониторинг, най-вероятно бъдещата технология ще бъде по-съсредоточена върху безжичните решения. Цените на тези технологии се понижават, а цената на медта се повишава. Освен това има възможности за много интелигентно свързване на фотоволтаична централа (Weidmuller предлага решения за това), които позволяват на проектанта да понижи разходите за окабеляване с почти 50%. От наша гледна точка, това към днешна дата е най-добрият начин за понижаване на разходите във фотоволтаична централа.

Вие отговаряте за маркетингa на световния пазар на водеща компания. Какъв е ключът към постигането на големия пазарен успех на Weidmueller на фотоволтаичния пазар?

Мисля, че една от причините, поради които има огромен успех на пазарa e, че имаме специализиран отдел, който се занимава главно с новите тенденции, продукти и решения. Основната причина обаче може би е в нашата постоянна работа, състояща се в непрекъснати срещи с клиентите ни по света и изслушването на техните проблеми, необходимостта от нови решения, идеи, както и техните очаквания към нас.

Ние смятаме, че пазарът трябва да ръководи нашето производство, а не обратното. За наше щастие, можем да работим с големи компании, проектанти, ЕРС контрактори, производители на инвертори, крайни клиенти, инвеститори, производители на панели, като всички тези компании ни дават много интересна и полезна информация, която можем да използваме за развитието на нашите нови продукти.


Top