Разработват хибриден автомобил, задвижван основно със слънчева енергия
• ВЕИ енергетикa • Иновации • Сп. Енерджи ревю - брой 2, 2014
Ford Motor Company обяви концепцията си за хибриден автомобил, задвижван основно със слънчева енергия. C-MAX Solar Energi Concept ще разполага с функционалността на plug-in хибридите, без да разчита на мрежово захранване. Вместо да зарежда батерията си в електрически контакт, иновативното возило ще използва енергия от слънцето посредством концентратор на лъчи, служещ като лупа. Той ще насочва интензивните лъчи към фотоволтаични панели на покрива на превозното средство.

ПОДОБНИ СТАТИИ
Нов световен рекорд в разделянето на вода със соларна енергия
Разработват нова технология за съхранение на топлинна слънчева енергия
Най-голямата провинция на Австрия се захранва изцяло от ВЕИ
В Индия заработи първото летище изцяло захранвано от слънчева енергия
Съвременни технологии за съхранение на енергия от възобновяеми източници
Концептуалният автомобил ще се нуждае от еднодневно слънцегреене, за да осигури същите резултати като конвенционалния C-MAX Energi plug-in хибрид на Ford, захранван с електричество от мрежата. Соларният модел има потенциала да намали годишните емисии на парникови газове на средностатистически водач с 4 метрични тона. Ако всички леки коли в САЩ бъдат оборудвани с тази технология, вредните емисии могат да бъдат намалени с около 1 милиард тона годишно.
C-MAX Solar Energi Concept, който ще бъде официално демонстриран на Consumer Electronics Show 2014 в Лас Вегас, е плод на съвместната работа на Ford, калифорнийската корпорация SunPower и Института по технологии в Джорджия. SunPower осигурява високоефективните соларни клетки за покрива на Ford C-MAX Energi Solar Concept. За да се абсорбира достатъчно енергия и да се зареди автомобилът напълно обаче, е нужен твърде дълъг период.
Ето защо Ford се обръща към Технологичния институт, за да намери начин за усилване на слънчевата светлина и да направи соларния хибрид подходящ за ежедневна употреба. Решението е слънчев концентратор, който използва френелова леща, за да насочва слънчевата светлина към соларните клетки, като същевременно увеличава силата й 8 пъти. По този начин на ден системата черпи енергия от слънцето, равняваща се на четиричасово зареждане на батерията (8 kW).
Автомобилът ще бъде снабден и с изход за зареждане в електрическата мрежа. С напълно заредена батерия Ford C-MAX Energi Solar Concept ще изминава близо 1000 км, включително около 34 км само на електричество. След провеждане на разнообразни тестове, Ford ще реши дали концептуалният модел е подходящ за серийно производство.
Соларната кола е част от концепцията MyEnergi Lifestyle, разработвана от Ford и няколко други фирми участници на CES 2013. В MyEnergi Lifestyle се използват математика и компютърно моделиране за разработването на енергийно- и ценовоефективни решения за дома и бита с намален въглероден отпечатък.
Новият брой 5/2023