Сибел, Иво Русев: Предоставяме решения за предизвикателствата при електродвигателите
• Електроенергетика • Интервю • Сп. Енерджи ревю - брой 5, 2018

Иво Русев, управител на Сибел, пред сп. Енерджи ревю
Сибел е дистрибутор на някои от водещите производители на термоустойчиви продукти за електромотори. Как оценявате българския пазар на тези решения?
Българските производители на електромотори доставят продуктите си главно на водещите европейски пазари и са длъжни да се съобразяват с най-актуалните технически изисквания в световен мащаб.
ПОДОБНИ СТАТИИ
Все по-широкото използване на инверторни управления, изискванията за компактност и ниско тегло, енергоспестяващите стандарти и тежките режими на работа поставят високи изисквания към термоустойчивостта на електродвигателите.
За повишаване на термичния клас на двигателите и предпазването им от прегряване се прилагат редица комплексни мерки, свързани най-вече с употребата на висококачествени и иновативни материали.
Кои са според Вас решенията за справяне с тези проблеми?
На първо място това са материалите, съставляващи електроизолационната система на двигателя: за моторите НН - емайлиран проводник, канална изолация, лакове и смоли за импрегнация, а за моторите ВН - слюдени ленти, смоли и композитни материали. Доскоро качествените двигатели бяха с топлинен клас F (155°C).
Вече се налага като стандарт клас Н (180°C) и тенденцията е към клас 200°C. Ние доставяме електроизолационни материали на водещия световен производител VON ROLL - Швейцария, в чиито лаборатории се разработват непрестанно иновативни продукти за справяне с новите предизвикателства.
Независимо от високия температурен клас, двигателят трябва да е защитен от прегряване. За целта се ползват температурни сензори и защити, като при тях основната проблематика е свързана със скоростта им на реагиране.
Нашите партньори от Thermik - Германия повишават чувствителността на биметалните термозащити, като вграждат в техния корпус и термистор. Това увеличава многократно бързодействието на термозащитата.
При инверторните управления оборотите на двигателите могат да намалеят под критичния праг за ефективност на стандартна вентилация. В такива случаи се прилага принудителна вентилация, независеща от оборотите на двигателя.
Тя обикновено се монтира в специален вентилаторен кожух. Такива вентилаторни кожуси предлага фирма Italgard - Италия, която има филиал в България, в района на Сливен.
При монофазните електромотори все повече се ползват електронни релета за изключване на пусковия кондензатор след стартирането. Те позволяват много по-кратки цикли на пускане и спиране на двигателя в сравнение с механичните и електромеханичните изключватели.
Какви са продуктовите новости в каталога Ви? Разкажете повече за тях.
Сибел разширява продуктовата си гама, като запазва фокуса върху качествените материали за електропромишлеността.
Новости сред предлаганите продукти са семерингите на швейцарската фирма Dichta, електронните релета-изключватели на Xenon - Италия и други продукти от водещи европейски производители като феродо за спирачки, безоловни припои и машини за почистване на емайлирани проводници.
За поредна година Сибел участва на Международен технически панаир Пловдив. Върху кои продукти ще акцентирате в тазгодишното издание на изложението и какви са очакванията Ви за форума?
Освен най-новите изолационни материали на VON ROLL и Weidmann, представяме нови термоустойчиви кабели на Huber+Suhner - Швейцария.
Huber+Suhner предлага дори кабели с водно охлаждане за свръхбързо зареждане на електромобили. Ще акцентираме на най-новото поколение лакове и смоли за импрегнация на VON ROLL, отговарящи на най-строгите нормативи за безопасност и екологосъобразност.
Като дългогодишни участници в есенния Пловдивски панаир се надяваме той да възстанови позициите си като витрина на българския технически бизнес и да привлече повече чуждестранни изложители. В България няма друго подобно събитие с такава история, традиции и материална база.
Състоянието на Пловдивския панаир зависи до голяма степен и от държавната политика и отношението на българския бизнес към него. Ако въпросът е има ли нужда България от голям технически панаир, моят отговор е "Да".
Новият брой 1/2025