В Индия заработи първото летище изцяло захранвано от слънчева енергия

ВЕИ енергетикaИновацииСп. Енерджи ревю - брой 1, 2016

Mеждународното летище в Кочин, щата Керала в Индия, се превърна в първото летище в света, което се захранва изцяло от слънчева енергия. Фотоволтаичната централа на летището е с мощност 12 MW и е разположена на площ от 50 дка близо до товарния комплекс на летището. Изграждането на централата, отнело шест месеца, е на обща стойност 9,5 млн. долара.

В Индия заработи първото летище изцяло захранвано от слънчева енергия

ПОДОБНИ СТАТИИ

От техническа гледна точка, летището в момента е независимо от електрическата мрежа, тъй като ще подава повече енергия към нея, отколкото ще консумира. Наскоро инсталираната слънчева електроцентрала може да генерира между 50 000 и 60 000 kWh на ден.

Летището разполага с още една, по-малка фотоволтаична централа с мощност 1 MW, в допълнение към свързана към мрежата покривна система с мощност 100 kW. Те са оборудвани със SCADA система, чрез която се извършва дистанционно наблюдение. След въвеждането си в експлоатация тези съоръжения са спестили повече от 550 МТ въглеродни емисии, като така са допринесли към усилията на летището за свеждане до минимум на увреждането на околната среда.

Електроенергията, произведена от системата, ще бъде подавана към електрическата мрежа, откъдето летището ще взима необходимото за работата си количество. Очаква се съоръжението да произвежда много повече от това, което летището ще консумира, и затова с Държавното енергийно предприятие на щата Керала е сключено споразумение за закупуване на излишната енергия.

Системата от 12 MW е изработена от направление “Енергийни и сградни решения” на Bosch в Индия. Това е най-големият проект на фирмата до днешна дата. Преди една година, Международното летище “Индира Ганди” в Делхи инсталира фотоволтаична централа с мощност 2,14 MW.

Комбинираният капацитет на соларните инсталации на летище Кочин (12 + 1,1 MW) надвишава този на PV системата, инсталирана на международното летище в Индианаполис, която държи рекорда за най-голямата слънчева електроцентрала на летище в света.

Според германската компания Enerpac, възложител на инсталацията в Делхи, единственото специално изискване за поставяне на фотоволтаична централа на летище е подробен анализ на отблясъците, които биха предизвикали слънчевите панели. Слънчевите отблясъци са опасение сред пилотите, но технологичният напредък спомага за съществено намаляване на степента на отразяване от панелите.

Международното летище Netaji Subhas Chandra Bose в Колката, Индия, изглежда е следващото, на което ще бъде инсталирана слънчева централа, като инсталацията на фотоволтаичен модул от 2 MW вече е одобрена. Предвижда се към летището да бъде приспособена слънчева електроцентрала с обща мощност 15 MW, която ще бъде разположена на над 60 дка земя.

Административният орган на летищата в Индия (AAI), който управлява над 125 летища в страната, включително тези в Кочин и Колката, планира да построи слънчеви централи в близо 30 от своите летища. AAI ще инсталира централи с капацитет 50 MW в рамките на първата фаза на проекта си (която започва през т. г.), като по-късно този капацитет ще бъде увеличен до 150 MW.

Инсталациите ще бъдат разположени на неизползваната от летищата земя или на по-големите покриви на самите сгради. За осъществяването на тези проекти между AAI и Индийската корпорация за слънчева енергия (SECI) е сключен Меморандум за разбирателство.

“Когато осъзнахме, че енергийното ни потребление е доста по-високо от приемливото, отделихме време да обмислим различните възможности. Тогава ни дойде идеята да използваме зелена енергия като алтернатива”, коментира Шри Кюриан, управляващ директор на Международното летище в Кочин.

“В момента сме единственото летище в света, което изцяло работи на слънчева енергия. Всъщност произвеждаме и няколко мегавата допълнителна енергия, която се подава към националната енергийна мрежа”, добавя Кюриан.

В Индия има 136 летища, някои от които са разположени на много обширни площи. Например международното летище Хайдерабад е изградено на над 5400 дка, а това в Ченай на над 4000 дка. Инсталирането на големи слънчеви системи е възможно на много от тях - летището в Хайдерабад например може да побере система с мощност 25 MW.




Top