В Станфорд разработват безжична електрическа магистрала
• Електроенергетика • Иновации • Сп. Енерджи ревю - брой 1, 2012
Учени от Станфорд са разработили безжична технология за зареждане, която може да доведе до създаването на безжична електрическа магистрала в близко бъдеще. Безжичното презареждане вече се използва при някои станции за зареждане на електрически превозни средства, където батериите се зареждат без кабели и без включване в контакта. Учени от MIT помогнаха за създаването на тази технология и създадоха нова фирма за комерсиализирането й, наречена WiTricity. Сега обаче експертите от Станфорд са подобрили тази концепция и са измислили начин да прехвърлят 10 киловата електрическа енергия на около 2 метра разстояние с минимална загуба на енергия. Чрез възможността за предаване на електричество на такова значително разстояние, изследователите ще направят възможно построяването на магистрала с безжични зарядни компоненти, които могат да осигуряват мощност на електромобилите така, че да се движат неопределено време. „Теоретично в асфалтовите пътища биха могли да се вградят бобини, свързани към електрическата мрежа и разположени под определен ъгъл, за да осигуряват ток за автомобилите. Колите пък ще бъдат оборудвани с подобни, прикрепени към дъното им бобини. Така ще се създаде магистрала с магнитно поле, която ще зарежда колите, докато се движат по нея”, твърдят учените.
ПОДОБНИ СТАТИИ
Нов метод прави перовскитните соларни панели напълно рециклируеми
Учени откриха достъпен начин за улавяне на въглероден диоксид
Учени използват антиматерия за мониторинг на дейностите, извършвани с ядрени реактори
Иновативни електролити могат да революционизират стоманодобива
Ново проучване открива пътя към по-ефективни електрохимични процеси
Новата стратегия за зареждане е доказана само чрез симулационни модели, разработени в Станфордския университет, но резултатите са обещаващи. Компютърните симулации показват енергийната ефективност на прехвърлянето в размер на 97%. Въпреки това е необходимо да се направят допълнителни изследвания, за да се докаже, че технологията е безвредна за хората и няма да окаже негативен ефект върху други електрически системи.
Новият брой 1/2025