Великобритания тества влакове, частично захранвани със соларна енергия
• ВЕИ енергетикa • Иновации • Сп. Енерджи ревю - брой 6, 2019 • 22.11.2019
В усилията си за повишаване на екологосъобразността на транспорта операторът на британските железници Network Rail стартира изпитания на частично захранване на железопътна линия със соларна енергия. През август т. г. социалното предприятие Riding Sunbeams пусна в експлоатация първите фотоволтаични панели, които директно захранват жп линия. При постигане на добри резултати иновативната схема ще докаже, че соларната енергия е конкурентоспособна и надеждна алтернатива на захранването от електроснабдителната мрежа за тяговите жп системи в Обединеното кралство.
ПОДОБНИ СТАТИИ
Учени разработиха соларни клетки за употреба на закрито
Ново проучване разкрива потенциала на агриволтаиката
Интегриране на ВЕИ в зарядна инфраструктура за електромобили
Флагове генерират енергия от слънцето и вятъра
Използване на възобновяема енергия в системите за централно отопление
Проведе се работна среща по проект GRECO за разширение на PV сектора
Сътрудничеството между двете компании е част от плана на Network Rail да улесни инвестирането и разширяването на железопътния транспорт от страна на други организации, което ще подобри качеството на пътническите и товарните превози. През следващите пет години Network Rail се надява да спести 3,5 млрд. британски лири чрез редица инициативи. Според прогнозите на компанията, соларните панели могат да осигурят 10% от енергията, необходима за захранване на влаковете по електрифицираните маршрути с контактна мрежа тип трета релса, характерни предимно за югоизточната част на Англия.
Проектът, финансиран от Министерството на транспорта на Великобритания, е продължение на съвместно проучване на Climate Action и Лабораторията за енергия на бъдещето към Имперски колеж Лондон. Резултатите от проучването показват, че директното свързване на соларни панели към мрежите за влакове, метро или трамваи може да задоволи съществен дял от енергийните им нужди. Освен това според проучването използването на възобновяема енергия може да е по-разходно ефективно от захранването с енергия от електроснабдителната мрежа.
“Имаме амбиции да приложим тази технология и на други места, ако този демонстрационен проект се окаже успешен, за да можем да предоставим по-зелена, по-добра железопътна мрежа за нашите пътници и широката общественост”, коментират от Network Rail. Според екипа технологията може да се приложи в по-големи населени места като Лондон, Манчестър, Единбург, Глазгоу и Нотингам.
Тестовата инсталация с мощност 30 kWp се състои от около 100 соларни панела. Масивът е свързан към спомагателен трансформатор на тяговата система по уесекския маршрут, като енергията от панелите захранва сигнализацията и светлините. Екипът, работещ по проекта, събира и данни за енергопотреблението в още 6 потенциални локации в Южна Англия. Тези данни ще бъдат използвани за намиране на начини за употреба на много по големи соларни групи за захранване на влаковете.
До края на следващата година Riding Sunbeams планира да изгради и свърже към британските железници първия в света соларен парк, който да е изцяло обществена собственост. Соларният масив е свързан към железопътната линия в Алдършот, Хемпшир. Предвижда се в бъдеще населението, живеещо покрай жп линиите, да има възможността да инвестира в подобни фотоволтаични системи.
“Комбинирането на най-големия консуматор на енергия във Великобритания – железниците, с любимия ни енергиен източник, слънцето, е началото на перфектните взаимоотношения. Преходът на железопътния транспорт от изкопаеми горива към възобновяема енергия ще намали разходите в значителна степен и ще донесе съществени ползи за обществото, като същевременно ще допринесе и за справяне с кризата с климатичните промени”, коментира директорът на Riding Sunbeams Лио Мъри.