Visteon, Емил Динев: BMS системите стават все по-търсени предвид прехода към електрификация

ЕлектроенергетикаИнтервюСп. Енерджи ревю - брой 4, 2023 • 18.07.2023

Visteon, Емил Динев: BMS системите стават все по-търсени предвид прехода към електрификация

Емил Динев, Electrification Scrum Lead във Visteon, пред сп. Енерджи ревю

 

В края на април в София се проведе организираният от Аутомотив Клъстер България Automotive&Battery Forum, в рамките на който представихте авангардни решения за управление на батерията на електромобили. На какъв етап от развитието си се намират тези технологии?

Решението, което представихме на Automotive&Battery Forum, представлява безжична система за управление на батерии (wBMS) и вече е в производство за водеща световна автомобилостроителна компания. В момента сме във фазата на разработка на деривати на същия продукт за още няколко водещи автомобилни марки на международно ниво. Този тип технология е все по-търсена от автомобилопроизводителите по света предвид мащабната трансформация на индустрията в посока електрификация.

 

Разкажете повече за работния принцип на BMS решенията. Какви предимства предоставят те на потребителите?

BMS решението (wBMS) се състои от централен контролер и множество клетъчни модули, които комуникират помежду си. Такъв вид топология се използва основно за автомобили с големи батерии, състоящи се от много клетки. Клетъчните модули се грижат за измерването на различни параметри, свързани с батериите, и балансират зарядите на клетките. Според измерванията на клетките и други сензори, централният контролер се грижи за цялостното състояние и правилната експлоатация на батерията с цел нейната сигурност и максимален живот. За разлика от стандартните BMS решения, където връзката между контролера и клетъчните модули се осъществява чрез кабели, при wBMS клетъчните модули и контролерът си комуникират посредством безжична мрежа.

BMS системите имат за цел да осигурят максимална сигурност за потребителя. Във Visteon разработваме решенията в съответствие с международния стандарт ISO-26262. Той дефинира нужните процеси, които трябва да се спазват на всеки етап от разработката на дадено устройство. От дизайна на хардуера и софтуера до тестването – за всичко това има дефинирани стъпки в посока максимална сигурност и надеждност на устройството. Другата основна стъпка е разработката на алгоритми за т.нар. прогнозна поддръжка (predictive maintenance) с цел мониторинг и превантивно алармиране за необходима профилактика, която спомага за запазване целостта и живота на батерията.

Нашето BMS решение дава възможност на автомобилопроизводителите да обмислят допълнително пространство за батерии, надграждане на охладителните системи и улеснена смяна на модули и ремонт.

 

Каква е визията Ви за напредъка на електрическата мобилност в България и как според Вас може да се ускори той?

Щастливи сме, че сме първата компания на българския пазар, която работи по проекти за електромобилите на световно ниво. Това ни дава възможност да допринасяме с експертизата си за тази изключително динамична трансформация в индустрията. Темпото, с което ще виждаме увеличаващ се брой електромобили по родните пътища, зависи от бързината, с която се развива инфраструктурата от зарядни станции. Смятам, че се правят правилните стъпки в тази посока, има още много работа. Конструирането на зарядни станции, от своя страна, изисква и подобрения в електрическата мрежа. Целта е да се избегне влошаване на качеството на услугата поради натоварването на мрежата, което ще се въведе с широкото използване на тези станции.

Производителите на автомобили залагат все повече на електрически автомобили за сметка на тези с двигатели на вътрешно горене. Тази засилена конкуренция може да бъде само и единствено стимулираща за крайния потребител, тъй като прави електромобила доста по-достъпен като цена.








Top